عمده تفاوت بین وام و تسهیلات

یکی از مهمترین خدمات بانک ها که مورد علاقه تمام اقشار جامعه قرار دارد، وام و تسهیلات است. اما آیا این دو یک مفهوم را می رسانند یا اینکه این مفاهیم با یکدیگر متفاوت است؟ میخواهیم در ادامه به بررسی این دو بپردازیم.
مفهوم تسهیلات فراتر و عام تر از وام است. برای روشن شدن این دو مفهوم تلاش می کنیم تعریف جامعی از هر دو ارائه کنیم. به این امید که راه دریافت وام و تسهیلات هموار شود و دریافت یک وام 10 میلیونی امری غیرممکن تلقی نشود.

تسهیلات چیست؟

تسهیلات بانکی همان خروجی های اصلی بانک ها هستند که از طریق آنها نقدینگی های سرگردان جامعه، به مبادی تعریف شده و هدفمند اقتصادی تزریق می شود. بدین معنی که یک بانک با تجهیز منابع (شامل سرمایه و حقوق صاحبان سهام و انواع سپرده ها و یا سایر بدهی ها) آنها را در راستای اهداف از قبل تعیین شده به مصرف می رساند.
به لحاظ لغوی کلمه تسهیلات از ریشه سهل کردن (آسان کردن) می آید.
ممکن است پرسیده شود کاربرد این تسهیلات چیست و به چه شکل باعث حمایت از بخش های اقتصادی می شود؟
در زندگی اقتصادی معمولاً موضوع نقدینگی و احتیاج به آن از اهمیت فراوانی برخوردار است. شما وقتی یک کالایی را قسطی از بازار می‌خرید، در واقع فروشنده، خرید کالا را برای شما سهل کرده یا به شما تسهیلات داده است. اگر پولی را از کسی می‌گیرید به قصد اینکه با آن کار کنید و هر چه سود بدست آمد به نسبتی، بین هم تقسیم کنید، آن طرف به شما تسهیلات داده است. چون شما به تنهایی پول نداشتید.

در مواردی واژه های دیگری مثل اعتبار، تأمین مالی و وام برای تسهیلات بانکی بکار میرود که با کمی تفاوت از یک جنس می باشند، البته کلمه وام در بانکداری اسلامی صرفاً برای اعطای تسهیلات قرض الحسنه بکار می رود.

موارد اعطای تسهیلات

اعطای وام به رفع احتیاجات ضروری اشخاص حقیقی مانند هزینه ازدواج و تهیه جهیزیه ، هزینه درمانی ، کمک هزینه تحصیلی ، تعمیر و تامین مسکن، کمک برای ایجاد مسکن در روستاها. اعطای تسهیلات به شرکتهای تعاونی به منظور ایجاد کار. اعطای تسهیلات به واحد های تولیدی به منظور کمک به افزایش تولید، راه اندازی واحدهای تولیدی راکد ، توسعه کارگاههای تولیدی کوچک روستاها.

تعریف وام چیست؟

وام به طور کلی قرض دادن نوعی پول سود دار است. که از زمانی مشخص بین قرض دهنده و قرض گیرنده رد و بدل می شود . این تبادل پول بین دو طرف به صورت های مختلفی انجام می شودکه از دیرباز و دوران باستان در جوامع بشری رایج شده است.
قوانین و میزان سود این نوع قرض دادن پول در جوامع مختلف امروزی متفاوت است و میزان بازپرداخت آن به شرایط مختلفی بستگی دارد.

اما در کشور ایران براساس سیستم بانکی اسلامی و بانکداری بدون ربا صورت میگیرد هرچند گاهی اوقات کاملا سهل الوصول است، اما گاهی هم دست نیافتنی است و به قول معروف خرما بر نخیل و دست ما کوتاه است.
وام تعمیرات، وام تولید، وام خرید کالا، وام خرید مسکن، وام خرید لوازم کسب و کار و دهها مورد وام در جامع بشری هست که بسیاری را به خود چه درخواست کننده و چه وام دهنده را به خود مشغول کرده است.

بدون تردید بانکها و موسسات مالی به درخواست کنندگانشان وام می دهند تا علاوه بر رونق اقتصادی منطقه حضورشان ، که کاملا توجیه شده ا ست منافع مادی و سود خود را نیز تضمین کنند.

وام قرض الحسنه چیست؟

​عقدی است که به موجب آن بانک ها به عنوان قرض دهنده مبلغ معینی را طبق ضوابط مقرر به اشخاص اعم از حقیقی یا حقوقی به صورت قرض واگذار می نمایند.

​هدف وام قرض الحسنه

​رفع مشکلات مالی و احتیاجات ضروری اشخاص ، ایجاد اشتغال ، بهبود وضع واحد های کوچک تولیدی و تعاونی .در ضمن سرفصلهای مصرف قرض الحسنه توسط بانک مرکزی تعیین می شود.

ویژگی های وام قرض الحسنه

وامی است که در بانکداری اسلامی بصورت نقد به مشتریان پرداخت می شود. نیازهای ضروری و عمومی اشخاص حقیقی و حقوقی را به صورت وام غیر تجاری و بدون انتظار سود، برآورده می کند. این وام بدون سود بوده و فقط دارای کارمزد سالیانه است. اعطای وام قرض الحسنه به بخش بازرگانی ممنوع است.

انواع وام

وجوه نقدی از جانب بانک‌ها و موسسات اعتباری به شکل‌های مختلفی به متقاضیان پرداخت می‌شوند. که از مهمترین انواع وام‌ها، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
ازدواج
خرید خودرو
خرید یا اجاره مسکن
بازنشستگان
مشاغل خانگی
کم بهره مستمری بگیران
جعاله
همچنین شما میتوانید برای مشاهده جدیدترین شرایط دریافت وام به لینک زیر مراجعه کنید.
جدیدترین شرایط دریافت وام با سند ملکی

تفاوت بین وام و تسهیلات چیست؟

واژه وام در نظام بانکداری اسلامی صرفا برای قرض‌الحسنه استفاده می‌شود. و واژه تسهیلات در سطح وسیع‌تری برای تامین اعتبار مالی واحدهای صنعتی و تولیدی کاربرد دارد.
وجوهی که برای افزایش روند تولید به واحدهای صنعتی راکد پرداخت می‌شود. و بانک‌ها و موسسات در سود حاصل شریک هستند. نوعی تسهیلات به‌حساب می‌آیند.

در نقطه مقابل وجوهی که برای مواردی از قبیل خرید یا اجاره مسکن، خرید خودرو، درمان، تحصیل، ازدواج و … با نرخ بهره مشخص ارائه می‌شوند. وام هستند.
در حقیقت هر نوع وامی به عنوان تسهیلات شناخته می‌شود. اما عکس این موضوع صادق نیست.
به‌طور کلی تفاوت این دو واژه در این است. که در وام‌دهی به هیچ وجه از مشارکت پرداخت‌کننده وجه در سود حاصل خبری نیست.

چند نکته مهم

وام و تسهیلات در بانکداری دو واژه با مفهوم متفاوت هستند. که با توجه به شرایط متقاضی (حقیقی یا حقوقی) پرداخت می‌شوند.
پرداخت وجه نقدی در صنعت بانکداری اسلامی تحت عنوان قرض‌الحسنه با بهره یا کارمزد بسیار پایین (حداکثر ۴ درصد) برای رفع مشکلات و نیازهای اساسی زندگی اعطا می‌شود.
تسهیلات در واقع تامین منابع مالی واحدهای صنعتی به منظور رونق تولید است. که از نقدینگی‌های بی‌هدف جامعه بوده و با مشارکت در سود همراه است.
امروزه خدمات بانکی به شکل‌های مختلف به متقاضیان ارائه می‌شوند. بنابراین اگر به دنبال دریافت تسهیلات مختلف از بانک‌ها، موسسات اعتباری و صندوق‌های خانگی هستید. توصیه می‌کنیم از شرایط و ضوابط دقیق هر کدام آگاهی کسب کنید.
شما میتوانید با مراجعه به لینک زیر با جدید ترین نکات مربوط به وام مسکن آشنا شوید.
وام مسکن و نکات مهم در خصوص جدیدترین شرایط

کارگشایی صداقت دارای سابقه درخشان و رزومه موفق در خصوص اجاره سند و اجاره وثیقه در شهرهای مختلف ایران می باشد.
از جمله شهر هایی که در آن فعالیت تخصصی انجام میشود، شهر بوشهر می باشد. اگر شما هم از ساکنین شهر بوشهر هستید و نیاز به مشاوره در خصوص اجاره سند دارید میتوانید با خیال راحت به کارشناسان مجرب و متعهد کارگشایی صداقت اعتماد کنید. فقط کافیست با شماره های 09198819313 و 02166053541 تماس بگیرید

بلاگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *