مجازات جعل اسناد چیست؟

یکی از عمده ترین مصادیق جرایم کیفری جعل اسناد می باشد. این موضوع با توجه به نوسات بازار املاک زشد زیادی داشته است. جعل اسناد مجازاتی دارد که در ادامه قصد بررسی مجازات جعل اسناد را داریم.
در ادامه به بررسی انواع مجازات جعل اسناد می پردازیم.
توجه کنید با توجه به افزایش سطح تکلنولوژی راه های ساخت اسناد جعلی به وضوح بیشتر میشود و چه بهتر که ما سطح آگاهی خود را افزایش دهیم تا از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کنیم.

ادعای جعل چیست؟

در جعل اسناد ملک به هرگونه تغییر آگاهانه نوشته یا سند،ساختن مهر یا امضای اشخاص رسمی یا غیر رسمی، محو کردن، سیاه کردن یا دست بدن در تاریخ سند یا احاق نوشته ای به نوشته دیگر ویا استفاده از مهر شخص دیگر در معامله را دستکار در اسناد و به عبارت جعل اسناد گفته می شود.
به طور کل جعل به جرمی گفته میشود که براساس آن شخص در یک نوشته یا سند به طور تقلبانه مطلبی را دگرگون کند مثلا امره باطلی را صحیح و امر صحیحی را باطل نشان و اعلام کند.

مرجع رسیدگی به جعل اسناد ملکی

سوال اولی که مطرح می شود این است که این موضوع در ابتدا به کدام ارگان مربوط میشود.
جعل سند از جمله مواردی است که در زمره جرایم کیفری قرار می گیرد.
بنابراین ممکن است معلوم شود از سند مجعول به قصد انتفاع خود و فریب دیگری استفاده شده است.
در این صورت، رسیدگی به دعوایی که مطرح می شود در صلاحیت دادگاه کیفری است.

تشخیص

تشخیص سند جعلی از سند واقعی در معاملات نقش زیادی دارد. در ادامه بر خی از راهکار های مهم در تشخیص سند جعلی از سند واقعی را بیان میکنیم.
شما میتوانید با توجه به راه های زیر سند واقعی از سند جعلی را تشخیص دهید.

۱. استعلام

چنانچه با اسناد وکالتی، قولنامه ای ویا مواردی از این دست برای خرید زمین،ملک حتما استعلام تهیه کنید از اداره را و شهر سازی استان مورد معامله

۲. مراجعه به سایت سازمان ثبت اسناد و املاک

شما میتوانید به راحتی به واسطه سایت زیر از جعلی بودن سند مدنظر اطمینان حاصل کنید.
شما باید بعد از ورود به این سایت (www.ssaa.ir) روی گزینه تصدیق اسناد و اراق دفاتر رسمی کلیک کنید سپس شناسه سند و رمز تصدیق را وارد کنید.

۳. مراجعه به دادگاه

در مرحله آخر با مراجعه شخص ضرر دیده به دادگاه و طرح شکایت مبنی بر جعل، دادگاه از کارشناسان رسمی دادگستری استفاده می‌‌نماید.
کارشناسان با بررسی دقیق سند، مندرجات یا امضا یا مهر آن، جعلی یا قانونی بودن آن را تشخیص می‌دهند.

انوع جعل اسناد

جعل سند شامل سه دسته عمده میشود. این سه دسته مربوط میشود به موارد زیر:

جعل اسناد هویتی

این مورد شامل جعل مدارک مربوط به شناسایی افراد و هویت آن‌ها می‌باشد. این مدارک شناسنامه، کارت ملی، گذرنامه، گواهینامه، کارت پایان خدمت، کارت معافیت از خدمت، مدارک شناسایی صنفی و … است.

جعل جرم

شامل هر فعالیت یا عدم فعالیت که شامل مجازات قانونی می‌باشد.

جرائم علیه اموال

این نوع جعل شامل نقض حقوق مالکانه افراد است. مانند کلاهبرداری، خیانت در امانت، صدور چک (بلامحل)، سرقت، معامله مال مسروقه و … می‌باشد.

مجازات جعل اسناد چیست؟

جازات در نظر گرفته شده برای جاعلان سند در سال 1375 تصویب شده است و طی مواد ۵۳۲ ـ ۵۳۶ تعزیرات قانون مجازات اسلامی نوشته شده است.
مجازات تعیین شده برای اسناد رسمی بیشتر از مجازات جعل نوشته و جعل اسناد غیر رسمی است.

  • مجازات در نظر گرفته برای جعل و استفاده از اسناد و نوشته‌های غیررسمی، جبران خسارت به علاوه حبس ۶ ماه تا دو سال (یا پرداخت 3 ـ 12 میلیون ریال) است.
  • اگر یک کارمند دولت در هنگام انجام وظیفه یا امور مربوط به کار، مرتکب جعل اسناد رسمی شود، مجازاتی برابر با 1 ـ 5 سال حبس (یا پرداخت ۶ ـ ۳۰ میلیون ریال) خواهد داشت.
  • همچنین شخصی که کارمند نباشد و سند و نوشته رسمی جعل ‌کند، مجازاتی برابر با ۶ ماه تا سه سال حبس (یا جریمه 3 ـ 18 میلیون ریال) خواهد داشت.
  • طبق قانون اگر شخص بداند سندی جعلی است و از آن سند یا نوشته استفاده کند، مرتکب جرم شده است. اگر سند موردنظر رسمی باشد، مجزات ۶ ماه تا سه سال حبس (یا 3 ـ 18 میلیون ریال) خواهد داشت.
  • در بخش قبل در صورتی که سند غیررسمی باشد، به ۶ ماه تا دو سال حبس (یا 3 ـ 12 میلیون ریال) محکوم می‌شود.

در کنار این موارد، موضوعاتی مانند جعل رسید و امضا، جعل یا ساخت مهر، جعل علامت، تصویربرداری از اوراق هویتی و مدارک دولتی، جعل اسناد پزشکی و … نیز جرم محسوب می‌شوند که مجازات‌های خاص خود را دارند. البته جعل امضا جرم محسوب نمی‌شود. و اگر در کنار جعل سند قرار بگیرد، به عنوان جرم شناخته خواهد شد و مجازات در پی خواهد داشت.

کارگشایی صداقت  جهت رفاه حال شما مشغول به فعالیت تخصصی در زمینه اجاره سند و وثیقه در شهرهای مختلف ایران می باشد.
از جمله شهر هایی که در آن فعالیت تخصصی انجام میشود، شهر شیراز می باشد.
اگر شما هم از ساکنین شهر شیراز هستید و نیاز به مشاوره در خصوص اجاره سند دارید میتوانید با خیال راحت به کارشناسان مجرب و متعهد کارگشایی صداقت اعتماد کنید. فقط کافیست با شماره های 09198819313 و 02166053541 تماس بگیرید

بلاگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *