اسناد الکترونیک چیست / انواع سند الکترونیک

در زمان حال با پیشرفت تکنولوژی تغییرات زیادی در همه ابعاد زندگی اتفاق افراد رخ داده است.
این پیشرفت در خصوص ادله دعوی هم همین گونه است.
یعنی اسناد دچار تغییراتی شده اند. باید گفت سند و مدرک الکترونیکی را می‌توان به عنوان دلیل در دادگاه ارائه داد و این اسناد با اسناد سنتی دارای اعتبار یکسان هستند.

منظور از اسناد الکترونیک چیست؟

با ظهور فناوری های جدید، تعداد اسناد الکترونیکی به سرعت در حال افزایش است.
به دلیل افزایش حجم این اسناد، نکات مربوط به سازمان دهی، حفظ و نگهداری، پردازش و مدیریت آن ها نیز باید افزایش یابد.
به همین دلیل باید آگاهی لازم در مورد اسناد الکترونیک در اختیار افراد قرار گیرد. در مورد سند الکترونیکی باید بگوییم: این سند داده پیامی است که در مقام دعوی یا دفاع قابل استناد باشد. قواعد خاصی بر حقوق اسناد الکترونیکی حاکم است.
ماده ی ۶ قانون تجارت الکترونیکی ایران و بند اول ماده ۸ قانون نمونه تجارت الکترونیکی آنسیترال با بررسی این مسئله بیان می دارد که«هرگاه وجود یک نوشته از نظر قانون لازم باشد، داده پیام در حکم نوشته است».
ماده ۵ قانون نمونه نیز سند الکترونیکی را به رسمیت می شناسد و در مورد این اسناد اظهار می دارد : «اثر حقوقی، اعتبار یا قابلیت اجرایی اطلاعات، نباید به صرف اینکه به صورت داده پیام هستند، مورد انکار قرار گیرند».
در ماده ۱۲ قانون تجارت الکترونیک و ماده ۹ قانون نمونه آنسیترال در باب قابلیت استناد داده پیام در مقام دعوی یا دفاع می خوانیم:
اسناد و ادله اثبات دعوی امکان دارد به صورت داده پیام باشند در هیچ محکمه یا اداره دولتی نمی توان براساس قواعد ادله موجود، ارزش اثباتی « داده پیام» را صرفاً به دلیل شکل و قالب آن رد کرد.

ماهیت سند الکترونیک

سال ها از ظهور رایانه و رواج عمـومی آن در بین مردم می گذرد.
به همین دلیل و به ویژه با فراگیر شدن اینترنت در دهه های اخیر، هنوز مسائل حقـوقی مربـوط به اعتبار سنجی اسناد و سوابق رایانه اي سر تیتر مباحث روز حقوقدانـان است.
در تمامی کشورها حتی در آمریکا، که توان و سابقه اي بـیش از دیگـران درفنآوري اطلاعات دارد، این مسئله مشهود است.
قانون مدنی مطابق با ماده ۱۲۵۸ به بررسی ادله اثبات دعوي می پردازد و آن را در ۵ گروه یعنی اقرار، اسناد کتبی، شهادت، امارات و قسم تقسیم میشود.
ماده ۱۲۸۴ در مورد سند الکترونیک اینگونه بیان می کند: «سند عبارت است از هر نوشته که در مقام دعوي یا دفـاع قابـل اسـتناد باشـد. »در مواد بعدی در مورد ارزش و جایگاه سند الکترونیک بحث می شود.

اسناد الکترونیکی با اسناد سنتی برابر است

قضاوت کار بسیار دشواری است. یعنی قاضی تا زمانی که قانع نشود، نمی تواند با استناد به دلیلی رای صادر کند. وقتی قرار است با اسناد الکترونیکی راضی شود کار کمی سخت تر می شود.
به عبارت دیگر تا قناعت وجدان در قاضی ایجاد نشود هیچ دلیلی مبنای صدور رای قرار نمی گیرد.
دلیل حساسیت قضات هم به فضای رایانه‌ای بر می گردد. البته طبیعی است که قاضی در خصوص اعتبار این دسته از اسناد با احتیاط بسیار رفتار کند.
زیرا در این فضا امکان دست‌کاری، تغییر، نسخه برداری و حذف اطلاعات به راحتی وجود دارد. باید تاکید کرد که هیچ‌گاه نمی توان ارزش اثباتی این ادله را صرفا به دلیل شکل و قالبشان زیر سوال برد.
یعنی ادله الکترونیک در مقام دعوی یا دفاع قابل استناد هستند.
ادله الکترونیک در مقام دعوی یا دفاع قابل استناد است و ارزش اثباتی آن مشابه با سایر ادله اثبات دعوی مانند اقرار، اسناد کتبی، شهادت و … است.
ارزش اثباتی دلایل الکترونیک با توجه به شرایط ایمنی که برای تولید، ذخیره و ارسال آنها و همچنین شرایط ایمنی که برای اطمینان از حفاظت این وسایل وجود دارد تعیین می‌شود.

انواع سند الکترونیک

انواع اسناد الکترونیک با توجه به قانون مدنی و قوانین مرتبط با تجارت الکترونیکی و امضای الکترونیکی در ایران و سایر نقاط جهان، به سه دسته سند رسمی الکترونیکی، سند الکترونیکی ساده و سند الکترونیکی مطمئن تقسیم می شود.
متاسفانه قانون ایران تعریف دقیقی از سند رسمی الکترونیکی ندارد و برای تعریف این نوع سند چاره ای جز مراجعه به تفسیر مقررات سنتی ناظر به اسناد کاغذی نداریم.
سند الکترونیکی مطمئن، داده پیامی است که صدورآن از منتسب الیه محرز بوده و مرجع ثالث قانونی انتساب امضای سند را به شخص امضا کننده گواهی نموده است.در مقابل سند الکترونیکی ساده، داده پیامی است که با امضای الکترونیکی ساده، تولید و ارسال شده است.
کارگشایی صداقت  جهت رفاه حال شما مشغول به فعالیت تخصصی در زمینه اجاره سند و وثیقه در شهرهای مختلف ایران می باشد.از جمله شهر هایی که در آن فعالیت تخصصی انجام میشود، شهر عسولیه می باشد.

اگر شما هم از ساکنین شهر عسلویه هستید و نیاز به مشاوره در خصوص اجاره سند دارید میتوانید با خیال راحت به کارشناسان مجرب و متعهد کارگشایی صداقت اعتماد کنید. فقط کافیست با شماره های 09198819313 و 02166053541 تماس بگیرید

بلاگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *