اهمیت و تعیین سن ساختمان

یکی از موضوعات مهمی که در معاملات ملکی مختلف از جمله خرید و فروش ملک، به آن توجه می شود، تعیین سن ساختمان می باشد.

ساختمان ها مانند هر چیز دیگری پس از مدتی از حالت نوسازی و بروز بودن خارج شده و به همین سبب قابلیت پاسخگویی به تمامی نیازهای زندگی را نخواهد داشت.

این توانایی و ایده آل بودن ساختمان به کمک سن آن تعیین شده و در ساختمان های مختلف بسته به معیارهای گوناگون متفاوت می باشد. بسته به سن ساختمان برخی ساختمان ها را نوساز و برخی دیگر را گلنگی می گویند که دو اصطلاح معمول برای خانه ها و سن ساختمان می باشد.

اهمیت تعیین سن ساختمان

سن ساختمان در موارد زیادی تفاوت به وجود می آورد. هم از لحاظ ارزش و قیمت ساختمان و هم امنتیت آن. اما در مواردی هم هست که برخلاف تصور ما قیمت گذاری میشوند. در ادامه به بررسی این موارد می پردازیم.

سن کمتر، قیمت بیشتر

سن ساختمان یکی از مهمترین معیار های موجود برای ارزش گذاری املاک و ساختمان ها می باشد. بطوری که قیمت ساختمان ها ارتباطی مستقیم با سن ساختمان داشته و بر اساس آن بالا و پایین می رود. به عبارتی ارزش ساختمان های نوساز که از امکاناتی بسیار بالاتر و با کیفیت تر بر خوردارند و به لحاظ اصل بنا نیز سالم هستند، در مقایسه با خانه های کلنگی بسیار بالاتر بوده و این موضوع یکی از مهمترین مواردی است که اهمیت تعیین سن ساختمان را نشان می دهد.

سن بیشتر، ارزش بیشتر

با توجه به نکات ذکر شده شاهد تفاوت قیمت ها بر اساس سن ساختمان ها هستیم. اما در برخی مناطق شهری و بافت قدیمی، این مورد بصورت کاملا برعکس دیده می شود. بطوری که بر خی خانه ها در بافت قدیمی به سبب قدمت و اهمیت نوع ساخت ساختمان، ارزشی بالاتر در مقایسه با خانه های نوساز آن منطقه دارد.

در نتیجه تفاوت قیمت املاک علاوه بر سن ساختمان مربوطه به شرایط و معیار های دیگری نیز وابسته می باشد اما از آنجایی که عمر مفید ساختمان ها 30 سال می باشد، خانه هایی با سن ساخت بالا که از کیفیت پایین تری برخوردار می باشند ارزش کمتری نیز در زمان خرید و فروش خواهند داشت.

تسهیلات متفاوت

یکی دیگر از مواردی که تعیین سن ساختمان در آن اهمیت می یابد اخذ وام مسکن و تسهیلات بانکی می باشد. بطوری که اگر خریدار قصد دریافت وام و تسهیلاتی از روی سند ملک داشته باشد بایستی به تاریخ پروانه ساخت و زمان صدور آن توجه کند.

چرا که یکی از مهمترین معیار ها برای دریافت تسهیلات بانکی سن ساختمان مربوطه می باشد. بطوری که تسهیلات بانکی به ساختمان هایی با سن 15 سال و در برخی موارد بسته به نوع تسهیلات مربوطه به ساختمان هایی با سن بالاتر از 30 سال تعلق نمی گیرد. لذا توجه به این موضوع پیش از اقدام به خرید اهمیت بسیار بالایی دارد.

چگونگی محاسبه سن ساختمان

محاسبه سن ساختمان با توجه به نکات گفته شده از اهمیت بالایی برخوردار بوده و بایستی در زمان خرید ملک به آن توجه داشت. یکی از مواردی که موجب اختلاف میان خریدار و فروشنده می شود نحوه تعیین سن ساختمان است. از آنجایی که سن ساختمان بر اساس معیار های مختلف، انواع متفاوتی دارد، روش های محاسبه آنها نیز متفاوت می باشد که در ادامه به شرح آن خواهیم پرداخت.

سن واقعی ساختمان

سن واقعی ساختمان همانطور که مشخص می باشد از زمان شروع عملیات اجرایی و ساخت محاسبه شده و تمامی روند ساخت و ساز و آماده شدن آن را شامل می شود. به عبارتی بایستی برای محاسبه سن واقعی ساختمان مورد نظر تاریخ پی ریزی و زمان تشکیل فوندانسیون ساختمان را در نظر گرفت و بر اساس آن قدمت ساختمان را محاسبه کرد. برای یافتن تاریخ شروع عملیات ساخت یک بنا، می توان به گواهی پروانه ساخت رجوع کرده و از تاریخ صدور جواز، سن واقعی ساختمان را برآورد کرد.

سن بهره‌ برداری ساختمان

منظور از سن بهره برداری ساختمان مدت زمانی است. که عملیات اجرایی ساختمان مورد نظر به پایان رسیده. و بنای مربوطه دارای انشعاباتی مانند برق شده. و قابلیت سکونت داشته است. معمولا این سن را از زمانی که ساختمان آماده تحویل می باشد. در نظر میگیرند. اما بطور معمول برای محاسبه آن از کنتور برق ساختمان استفاده کرده. و بر اساس تاریخ نصب کنتور، سن بهره برداری ساختمان را می سنجند.

سن سندی ساختمان

سن سندی ساختمان نیز بر اساس تاریخ ثبت اسناد مربوط به پایان کار، صورت مجلس تفکیکی و تشکیل سند رسمی ملک مشخص می شود. و بسته به زمان تنظیم سند، سن ساختمان مربوطه متفاوت خواهد بود. برای محاسبه این نوع از سن ساختمان نیز می توان به سند ملک مراجعه کرده. و بر اساس تاریخ تنظیم آن، سن سندی ملک را محاسبه کرد.

نتیجه گیری

در این میان باید توجه داشت که مبنای بانک ها و موسسات مالی برای پرداخت تسهیلات مسکن و میزان آن، سن واقعی ساختمان و به عبارتی تاریخ صدور پروانه ساختمان می باشد.

لذا اگر قصد دریافت تسهیلات از بانک ها را دارید. در زمان خرید، به این نکته توجه کرده. و اسناد مربوطه را بررسی کنید. چرا که در صورت بالا بودن سن واقعی ساختمان نوع و میزان تسهیلات مربوطه تغییر کرده. و در برخی موارد به ساختمان هایی با قدمت بالاتر تعلق نمی گیرد.

سن سندی و سن بهره برداری ساختمان معمولا در خرید و فروش ها اعلام می شود. که ممکن است با سن واقعی ساختمان بسیار متفاوت باشد. بطوری که در برخی موارد از زمان پی ریزی ساختمان تا زمان بهره برداری آن ممکن است. 10 سال یا بیشتر فاصله افتاده باشد. به همین سبب بایستی در زمان خرید به این نکات توجه داشته. و علاوه بر بررسی اسناد از همسایه ها نیز پرس و جو شود. تا با اطمینان بیشتری نسبت به خرید ملک مربوطه اقدام شود.

 

کارگشایی صداقت دارای سابقه درخشان و رزومه موفق در خصوص اجاره سند و اجاره وثیقه در شهرهای مختلف ایران می باشد.
از جمله شهر هایی که در آن فعالیت تخصصی انجام میشود، شهر عسلویه می باشد. اگر شما هم از ساکنین شهر عسلویه هستید و نیاز به مشاوره در خصوص اجاره سند دارید میتوانید با خیال راحت به کارشناسان مجرب و متعهد کارگشایی صداقت اعتماد کنید. فقط کافیست با شماره های 09198819313 و 02166053541 تماس بگیرید

بلاگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *