بررسی انواع شرایط فسخ قرارداد ملکی

قراردادهای ملکی مانند تمام قراردادها تحت شرایطی قابل فسخ می باشند. بیشتر قراردادهای ملکی شامل خرید و فروش و یا رهن و اجاره می باشد که در هر دو این موارد احتمال منحل شدن و یا فسخ قرارداد وجود دارد در این رابطه و همچنین چگونگی تنطیم قراردادها باید نکاتی را در نظر داشت تا از ضرر و زیان های احتمالی جلوگیری کرد.

فسخ قرارداد چیست؟

به لحاظ لغوی واژه فسخ به معنای نقض و انحلال می باشد که در قراردادها به معنی بر هم خوردن تمامی توافقات صورت گرفته بین طرفین معامله می باشد و بطور ارادی توسط یکی یا هر دو طرف قرارداد انجام می شود.

در برخی از موارد نیز شاهد فسخ قراردادها توسط شخص سوم و یا هم قانون هستیم که در هر کدام از این موارد قوانین خاصی تدوین شده تا از ضرر و زیان افراد جلوگیری شود. در تمامی قراردادهای معاملاتی از جمله قراردادهای ملکی امکان فسخ قرارداد توسط هر یک از طرفین وجود دارد و به لحاظ قانونی هر یک از آنها اجازه فسخ را در بازه زمانی مشخص و در حیطه قانونی آن و با ذکر دلایل مشخص را دارد.

اما در مواردی نیز شاهد فسخ قراردادها در خارج از این بازه زمانی هستیم. بطور کلی قانون در صورت ضرر یکی از طرفین با دلایل مشخص و منطقی، اجازه فسخ قرارداد را می دهد تا از حقوق طرفین دفاع کرده باشد و این امر در صورت رفع مشکلات پیش آمده امکان پذیر نمی باشد.

انواع فسخ قرارداد

قراردادها به دو صورت کلی قابل فسخ هستند. در ادامه به بررسی این موضوع و انواع فسخ قرارداد میپردازیم.

۱. فسخ قرارداد بر اساس توافق طرفین

در این مورد دو طرف قرارداد با ذکر زمان مشخص توافق میکنند که هر یک از طرفین اجازه دارد نسبت به فسخ قرارداد در بازه زمانی تعیین شده اقدام کرده و تمامی حقوق مشخص شده را ابطال کند.

۲.  فسخ قرارداد به کمک قانون

در این مورد از فسخ قراردادها قانون به منظور جلوگیری از ضررهای احتمالی وارد عمل شده و حتی با عدم رضایت دیگری قرارداد مربوطه را فسخ شده اعلام می کند. به عنوان مثال اگر کالای خریداری شده معیوب باشد بر طبق قانون خریدار اجازه فسخ را داشته و می تواند نسبت به این امر اقدام کند.

۳. فسخ قرارداد ملکی به صورت یکجانبه

در خصوص این شرط توضیح آنکه در همه قراردادها، مثلا خرید یا اجاره، در یکی از بندهای قرارداد پیش بینی شده است که هر دو طرف اجازه دارند طی مدت زمان معین، با در نظر گرفتن قوانین، داشتن دلایل موجه، قرارداد امضا شده را فسخ نمایند. بنابراین اصل بر اینست که به صورت یک‌طرفه نمی‌توان معامله را فسخ کرد مگر آنکه چنین حقی برای برای طرفین در قولنامه قید شده باشد.

معمولا فسخ یک جانبه قرارداد خرید و فروش ملک، در سه حالت انجام می شود که همه ناشی از حکم قانون هستند.

شرایط فسخ قراردادهای اجاره

قرارداد اجاره نیز یکی از معاملات ملکی میباشد که اصولا هیچ یک از موجر و مستأجر حق فسخ یکجانبه قراداد اجاره را ندارند مگر در شرایط خاص که در زیر بررسی می شود.

شرایط فسخ قرارداد اجاره توسط مستاجر

۱. در صورتیکه تمام یا قسمتی از ملک خراب شود یا در شرف خراب شدن باشد، به گونه ای که نتوان از آن استفاده نمود و تعمیر نیز غیر ممکن باشد.
۲. در صورتی که خانه یا ملک مورد اجاره با ویژگی هایی که در قرارداد ذکر شده منطبق نباشد. (ماده ۴۱۵ قانونی مدنی)
۳. چنانچه امکان فسخ اجاره به صورت توافقی به مستأجر داده شده باشد.

شرایط فسخ قرارداد اجاره توسط موجر (مالک)

۱. چنانچه مستاجر بدون اجازه مالک، ملک را به دیگری واگذار نماید.
۲. در صورتیکه مستاجر بیش از یک هفته در پرداخت اجاره بها تاخیر کند.
۳. چنانچه مستأجر بدون دلیل موجه از ورود مالک به خانه جهت انجام تعمیرات خودداری نماید. مستاجر مسئول است که به مالک اجازه ورود به آپارتمان را به منظور مواردی مثل انجام تعمیرات بدهد.
۴. در صورتیکه مستاجر خانه را برای امور پیش بینی نشده در قرارداد مانند فعالیت‌های نامشروع یا تجاری مورد استفاده قرار دهد.

ضرر و زیان فسخ معامله به عهده چه کسی است؟

چنانچه هر کدام از طرفین به هر دلیلی بخواهد. معامله ملکی را فسخ نماید. میبایست به طرف مقابل ضرر و زیان بدهد. این مورد در قولنامه ذکر می‌شود. و غالبا نیز برای آن مبلغی تعیین می‌شود. تا دو طرف در جریان میزان خسارت باشند.

کارگشایی صداقت دارای سابقه درخشان و رزومه موفق در خصوص اجاره سند و اجاره وثیقه در شهرهای مختلف ایران می باشد.
از جمله شهر هایی که در آن فعالیت تخصصی انجام میشود، شهر اهواز می باشد. اگر شما هم از ساکنین شهر اهواز هستید و نیاز به مشاوره در خصوص اجاره سند دارید میتوانید با خیال راحت به کارشناسان مجرب و متعهد کارگشایی صداقت اعتماد کنید. فقط کافیست با شماره های 09198819313 و 02166053541 تماس بگیرید

بلاگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *