بررسی جامع و کامل ضمانت ها از دید حقوقی

استفاده از ضمانت ها در بسیاری از موارد رایج است. وجود قاعده های جدید در این ضمانت ها موجب شد تصمیم بگیریم به بررسی ضمانت ها از دید حقوقی بپردازیم.

ضمانت کفالت از دیدگاه حقوقی

در اولین بحث به ضمانت کفالت میپردازیم. ضمانت کفالت عقدی است که به موجب آن یکی از طرفین در مقابل طرف حاضر و شاهد، شخص ثالثی را تعهد می‌کند. یعنی عهدی که بین ضامن و مضمون‌‌له (طلبکار) منعقد می‌شود که در نتیجه آن ضامن، دین مضمون‌عنه (مدیون) را در مقابل مضمون‌له به عهده می‌گیرد تا آن را بپردازد.

دین باید هم موجود و هم مشروع باشد و در اوصاف نیز اگر ضمان بدون هیچ قید و شرطی متعهد شده باشد، دین مضمون‌عنه را با تمام اوصاف و خصوصیت‌ های آن، باید عهده بگیرد.

بررسی ضمانت ها از دید حقوقی

وظیفه ضامن در صورت بروز مشکل

اگر ضامن به مشکل برخورد کرد، نمی تواند بگوید در رودروایسی ضمان کرده یا به او ربطی ندارد. یک پول اندکی گرفته حالا بیاید ده برابرش را پس بدهد؛ این ها دلیل محکمه پسندی نیست. ضامن اگر در قبال ضمانتش پول گرفته پس در عقد قرارداد؛ وثیقه، سفته یا هر چیز بها داری را معادل تمام اقساط که از قبل حساب شده به عنوان گرو برای خودش برداشته که باید برپایه آن اقدام کند.

حکم ضمانت ها در صورت آشنایی

اگر هم ضمانت از باب آشنایی بوده است می تواند، دادخواستي عليه بدهکار بدهد و پولي را که به طلبکار و يا بانک مي دهد، بعدها از بدهکار و يا مضمون عنه (ضمانت شده از وي) پس بگيريد.

اذن بدهکار چیست؟

هر فردی که ضامن یک نفر می شود باید در قرارداد ضمانتی خود اذن بدهکار را بگیرد تا در موقعی که می خواهد از وی شکایت کند، بتواند دادخواست خود را به انجام برساند. در زمان ضمانت، اراده بدهکار برای ضمانت در دادگاه مورد قبول نیست و با اذن بدهکار که در آغاز با آینده نگری در قرارداد اخذ شده، دادگاه کار دارد.

تکلیف ضمانت ها بعد از فوت ضامن

ممکن است فردی به ضورت ضامن قراردادی را امضا کند و پیش از به اتمام رسیدن مدت قراداد و تسویه کامل فوت کند. در اینجا برای افراد سوال پیش می آید تکلیف این ضمانت چه میشود؟ آیاد همچنن پابرجاست یا از بین میرود.

برای پاسخ لازم است بگوییم ضمانت و قرارداد ضمانی بعد از فوت پابرجاست. فردی هرچقدر میراث داشته باشد و هر تعداد وراث به حال طلب وثیقه فرقی ندارد. اگر خانه ضمانت بانک است تا فروخته شود اول بانک مبلغش را بر می دارد. مال منقولی وجود داشته باشد در صورت لزوم و عدم تعهد بدهکار اولیه باید تمام و یکجا پرداخت گردد تا ضمانت فرد به سرانجام برسد. برای همین می باشد که بیشتر بانک ها اغلب ضمانت افراد بالای ۶۵ سال را مردود می دانند تا بعدها از نظر حقوقی برای وصول طلبشان در صورت نیاز به مشکل ورثه ایی برنخورند.

ضمانت های زنجیره ای و نکات آن

گاهی چند نفر به صورت مراتبی ضامن هم می شوند. قانون برای این مورد هم در ماده ۶۸۸ قانون مدنی به صراحت ذکر مسئله کرده است و در صورت بروز مشکل باید بنا بر نظریه نقل ذمه به ذمه با تحقق ضمانت هر یک از ضامنین، دین ضامن قبلی، به ضامن بعدی منتقل می‌شود و آخرین نفر ضامن است که مدیون مضمون‌له تلقی می‌شود و مضمون‌له فقط حق رجوع به او را دارد. حال پس از پرداخت دین توسط آخرین ضامن، فقط حق دارد به مضمون‌عنه خود رجوع کند و به همین ترتیب، هر ضامن به مضمون‌عنه خود رجوع می‌کند.

چک جهت ضمانت برای ضامن

اگر قرار است در صورت ضمانت برگه چکی، حالا سفید امضا یا با رقم مشخص توافق شده بگیرید بخواهید فرد بدهکار که در قبال مبلغی ضمانتش کرده اید پشت چک را توسط یک فرد دیگر معتبر برایتان پشت نویسی کند. در پشت نویسی دقیقاً ذکر گردد پرداخت مبلغ این چک تماماً ضمانت می شود. با ذکر دقیق نام، مشخصات و گرفتن اثر انگشت طرف ضامن فردی که ضمانت بانکیش می کنید.(از ضمانت های زنجیره ایی می شود.)

 سفته جهت ضمانت برای ضامن

برای ضمانت کردن گرفتن سفته گزینه مناسب تری است چون وقتی فرد با پرداخت مبلغی از بانک سفته می خورد بانک متعهد پرداخت بدهیش می شود و با در نظر گرفتن اینکه سفته عندالمطالبه بوده، هر زمانی که فرد خواست مورد وصول می باشد و نقدینگی است. البته باید بگوییم سفته باید قید شود در باب ضمانت و شرط استفاده در زمان مشخص معلوم شود.

پس از تهیه سفته، متنی را ‌‌می‌بینید. که در حاشیه آن درج شده است. که این متن بیان کننده سقف مبلغی است. که شما ‌‌می‌توانید نسبت به پرداخت آن تعهد دهید. این نکته را مدنظر داشته باشید. که این متن بیانگر سقف مبلغ است، به معنای عدم نیاز برای درج دقیق مبلغ مورد نظر شما نخواهد بود. لذا به سقف تعیین شده در حاشیه اکتفا نکنید و مبلغ مورد نظر خود را به صورت دقیق ذکر نمایید. یادتان باشد که درج مبلغ مورد نظر به حروف الزام خواهید داشت.

نکته مهم جهت گرفتن برات از دید حقوقی

همانطور که گفتیم. می توانید از فرد بخواهید. براتی به عنوان مبلغی در صورت نیاز برای انتقال به بانک به شما در صورت ضمانتتان تهیه کند. البته پیشنهاد ما برای شما این است. که در قبال ضمانت برات نگیرید. برات چون سه طرف معامله دارد. و هنگامی که ضمانت شونده دین خود را به موقع نداد. مسلماً از تحقق برات هم بر نمی آید.

کارگشایی صداقت دارای سابقه درخشان و رزومه موفق در خصوص اجاره سند و اجاره وثیقه در شهرهای مختلف ایران می باشد.
از جمله شهر هایی که در آن فعالیت تخصصی انجام میشود، شهر بوشهر می باشد. اگر شما هم از ساکنین شهر بوشهر هستید و نیاز به مشاوره در خصوص اجاره سند دارید میتوانید با خیال راحت به کارشناسان مجرب و متعهد کارگشایی صداقت اعتماد کنید. فقط کافیست با شماره های 09198819313 و 02166053541 تماس بگیرید

بلاگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *