بررسی حق شفعه (حق شریک دوم ) و فروش ملک مشترک

اگر دو نفر در یک مال غیرمنقولی که قابل تقسیم باشد شریک باشند و یکی از شریک ها بخواهد سهم خود را به کس دیگری بفروشد شریک اول حق دارد مبلغ توافق بین شریک و مشتری به مشتری بدهد و کل مال را به تنهایی تصرف کند. این به معنای حق شُفعه یا حق شریک دوم می باشد.

حق شریک دوم یا حق شفعه چیست؟

حق شُفعه همان حق شریک دوم است. ماده ۸۰۸ قانون مدنی این حق را این‌گونه بیان کرده است:
هرگاه مال غیرمنقول قابل تقسیمی بین ۲ نفر مشترک باشد و یکی از ۲ شریک حصه خود را به قصد بیع به شخص ثالثی منتقل کند، شریک دیگر حق دارد قیمتی را که مشتری داده است به او بدهد و حصه مبیعه را تملک کند.
در واقع، حق شفعه به زبان ساده به این معنی است که هرگاه مال غیرمنقول قابل تقسیمی بین ۲ نفر مشترک باشد و یکی از ۲ شریک سهم خود را به شخص دیگری بفروشد، شریک دیگر حق دارد قیمتی را که مشتری داده است، به او بدهد و مالک سهم فروخته‌شده شود.

حق شفعه و شرایط آن

یکی از موارد حقوقی که در جامعه امروز زیاد استفاده نمی‌شود و به نوعی مردم از آن بی‌اطلاع هستند، حق شفعه است
این حقی است که قانونگذار ما طبق شرایطی که گفته شد، در جایی که مالی بین ۲ نفر مشترک باشد و یکی از آنها آن را به غیر واگذار کند، برای دیگری در نظر گرفته است.
قاعده شفعه یک امر خلاف اصل است و شاید در ظاهر، کاری غیراصولی به نظر آید، اما قانونگذار ما که در این مورد منحصرا شارع مقدس اسلام است، بنا به مصلحت، این حق را در نظر گرفته است.
حق شفعه چیست؟ / تعریف حق شفعه و اخذ به شفعه در حقوق مدنی - وکیل تاپ

ویژگی های حق شفعه در ملک مشاع

۱. حق شفعه متخص مال غیر منقول است مثل زمین .
۲. حق شفعه مختص مال غیر منقولی است که قابل تقسیم باشد .
۳. مال غیر منقوا باید بین دو نفر مشترک باشد .
۴. یکی از شریک ها مال غیرمنقول را بفروشد.

حق شفعه در آپارتمان ها

طبق ماده ۲ قانون تملک آپارتمان ها می توان گفت قسمت های مشترک مذکور در این قانون عبارت از قسمتهایی از ساختمان است که حق استفاده از آن منحصر به یک یا چند آپارتمان یا محل پیشه مخصوص نبوده و به کلیه مالکین به نسبت قسمت اختصاصی آنها تعلق می گیرد.
به طور کلی قسمتهایی که برای استفاده اختصاصی تشخیص داده نشده است یا در اسناد مالکیت ملک اختصاصی یک یا چند نفر از مالکین تلقی نشده از قسمتهای مشترک محسوب می شود مگر آن که تعلق آن به قسمت معینی بر طبق عرف و عادت محل مورد تردید نباشد.

قسمت های مشترک در آپارتمان ها

قسمتهای مشترک مذکور در ماده 2 قانون تملک آپارتمانها مکان هایی است که دارای تردد است و شرایط به خصوص دارد. این قسمت ها شامل موارد زیر است:

  1. زمین زیربنا خواه متصل به بنا باشد یا بنا به وسیله پایه روی آن قرار گرفته باشد.
  2. تاسیسات قسمتهای مشترک از قبیل چاه آب و پمپ، منبع آب ،مرکز حرارت و تهویه ، رختشوی خانه، تابلوهای بر، کنتورها، تلفن مرکزی، انبار عمومی ساختمان، اتاق سرایدار در هر قسمت بنا که واقع باشد، دستگاه آسانسور و محل آن، چاههای فاضلاب،لوله ها از قبیل( لوله های فاضلاب، آب، برق، تلفن، حرارت مرکزی، تهویه مطبوع، گاز، نفت، هواکشها، لوله های بخاری)، گذرگاههای زباله و محل جمع آوری آن و غیره.
  3. اسکلت ساختمان حق شفعه در آپارتمان ها

 

حق شفعه (حق شریک دوم) چیست؟ - ویرگول

نکته مهم: جدارهای فاصل بین قسمتهای اختصاصی مشترک بین آن قسمتها است مشروط بر اینکه جز اسکلت ساختمان نباشد.

  1. درها و پنجره ها ، راهرو، پله ها،پاگردها که خارج از قسمتهای اختصاصی قرار گرفته اند.
  2. تاسیسسات مربوط به راه پله از قبیل وسایل تامین کننده روشنایی، تلفن و وسایل اخبار و همچنین تاسیات مربوط به آنها به استثنای تلفن ها یاختصاصی، شیرهای آتشنشانی، آسانسور و محل آن، محل اختتام پله و ورود به بام و پله های ایمنی.
  3. بام و کلیه تاسیاتی که برای استفاده عموم شرکا ء و یا حفظ بنا در آن احداث گردیده است.
  4. نمای خارجی ساختمان.
  5. محوطه ساختمان، باغها و پارکها که جنبه استفاده عمومی دارند و در سند اختصاصی نیز ثبت نشده اند.

کارگشایی صداقت  جهت رفاه حال شما مشغول به فعالیت تخصصی در زمینه اجاره سند و وثیقه در شهرهای مختلف ایران می باشد.
از جمله شهر هایی که در آن فعالیت تخصصی انجام میشود، شهر کرمانشاه می باشد. اگر شما هم از ساکنین شهر کرمانشاه هستید و نیاز به مشاوره در خصوص اجاره سند دارید میتوانید با خیال راحت به کارشناسان مجرب و متعهد کارگشایی صداقت اعتماد کنید.

فقط کافیست با شماره های 09198819313 و 02166053541 تماس بگیرید

بلاگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *