بررسی معایب سند منگوله دار

.در گذشته اسناد صادر شده به صورت سندهای منگوله دار بودند. ولی بعد از سال ۹۰ روند کار تغییر کرد. یعنی برای آن دسته از معاملاتی که از سال ۹۰ به بعد انجام شده است. سند تک برگی صادر می شود که نسبت به سند های منگوله دار قدیمی مزایای بی شماری دارند. برخی از معایب سند منگوله دار را بررسی میکنیم.

تاریخچه سند

تنظیم سند از گذشته های بسیار دور مورد استفاده بوده است به طوری که حتی در زمان برده داری مالکیت برده ها به واسطه برگه هایی مشخص میشد که سند نام داشتند.

در صورت خرید و فروش برده ای سندی دست نویس بین خودشان تنظیم میکردند و یا در صورت فروش زمین بین مالک جدید و مالم قدیمی سندی دست نویس تنظیم میشد و از تاریخ درج شده مالکیت آن با فرد دوم محسوب میشد.

اعتبار زیاد سند فقط مخصوص گذشته نیست و امروزه نیز سندها دارای اعتبار و ارزش بالایی هستند و بسیار کاربردهای مختلفی دارند. در حال حاضر و در عصر نوین اسناد همچنان اعتبار خود را حفظ کرده اند و مردم برای انجام مبادلات کالایی و مالی خود ناگزیر به امضای اسناد مختلف هستند.

تعریف سند منگوله دار

سند منگوله دار به اسناد مالکیتی گفته می شود که برای اموال غیر منقول شامل زمین، ملک مسکونی، ملک تجاری از سوی ادارات ثبت اسناد و املاک کشور صادر می شده است و در مقابل تمامی افراد ثالث قابلیت استناد داشته است.

در واقع این اسناد از لحاظ ظاهری از دفترچه ای چند برگ، با قید اوصاف ملک و مالک و تعدادی صفحات خالی و در نهایت پلمپ شده توسط نخ و سربی تشکیل شده است. و دلیل پلمپ این سندها اسن است که کسی نتواند برگی از آن خارج کند.

توجه به این نکته ضروری است که اگر سند پلمپ نشده باشد، اعتبار ندارد. دلیل پلمب کردن این سند حفظ صحت و اعتبار آن است. این سند به صورت دست نویس و در یک دفترچه با تعداد زیادی برگه تنظیم می شده است.

معایب سند منگوله دار

تعریف این نوع از اسناد را توضیح دادیم. در ادامه قصد داریم معایب سند منگوله دار را توضیح دهیم. از سال 90 نوع جدیدی از اسناد روی کار آمدند. سند های تک برگ جایگزین سندهای منگوله دار شد.

دلیل به وجود امدن سندهای تک برگ برخی از معایب سند منگوله دار بود که در ادامه به طور کامل آن را بررسی میکنیم.

ترس از اعتبار شدن یا ضایع حق مالک

دست نویس بودن اسناد مالکیت منگوله دار مهم ترین عامل ترس از ضایع شدن حق مالک محسوب میوشد.

دلایلی مانند دست به دست شدن سند، بی کیفیت بودن جوهر قلمی که با آن مندرجات تکمیل شده. یا ناخوانا نوشتن مطالب موجب شد به فکر سندهای جدیدی باشند.

سندهای منگوله دار همیشه در معرض نابودی و از بین رفتن اطلاعات بودند. همین موضوع موجب ضایع شدن حق مالکین میشد.

در اسناد تک برگ دارای هولوگرام، به دلیل صدور مکانیزه، در شکل و شمایل یکسان با اسناد تک برگی دیگر، مشکل ناخوانا بودن آن حل شده است. و اینکه چون در صورت فروش املاک، برای مالک جدید سند جدید تک برگی صادر می شود. دیگر نگرانی از بابت دست به دست شدن سند مالکیت وجود ندارد.

امنیت پایین تر در برابر جعل

جعل اسناد منگوله دار مالکیت به مراتب خیلی سهل تر از اسناد تک برگی مالکیت است به طوری که هولوگرام درج شده در روی سند تک برگی مالکیت امری مهم در اعتبار آن سند محسوب می شود و در واقع می تواند با پلمپ سربی سند منگوله دار قیاس کرد با ویژگی های جدید.

وجود یک سند برای تمام شرکا

در نوع قدیم اسناد یعنی سندهای منگوله دار، تنها یک دفترچه وجود داشت و نام تمامی مالکین در آن ثبت میشد.

این مورد همیشه مشکلاتی برای شرکا به وجود می اورد. با باز شدن پلمپ و جدا شدن صفحات شامل اثبات مالکیت برخی از شرکا کار بسیار سخت میشد.

اما در اسناد تک برگی جدید، اگر برای مالکین مشاع ملکی به نسبت سهمشان سند تک برگی مجزا صادر می شود.

سند منگوله دار در گذشته رواج داشته است ولی امروزه به دلایل معایب سند منگوله دار این نوع اسناد منسوخ شده اند

سند منگوله دار در گذشته رواج داشته است ولی امروزه به دلایل معایب سند منگوله دار این نوع اسناد منسوخ شده اند

برای مثال اگر یک ملک مسکونی میان سه نفر به نحو مساوی یعنی هر کدام دو دانگ سهم داشته باشند، بر مبنای نظام انفورماتیک صدور سند تک برگی، برای هر مالک دو دانگ، سند تک برگی مجزا صادر می شود.

اسراف در استفاده از کاغذ

سندهای منگوله دار در قالب دفترچه ای صادر می شدند که ممکن بود صفحات آن به بیش از ۱۰ صفحه نیز برسد. اما در اسناد مالکیت جدید، تنها یک برگ که مشخصات ملک و مالک در آن درج شده صادر می شود.

تحویل به مراتب سخت تر به مالک

صدور اسناد تک برگی توسط اداره ثبت اسناد و املاک انجام و از طریق اداره پست برای مالک جدید ارسال می شود در صورتی که نقل و انتقال اسناد منگوله دار حتماً بایست با حضور هر دو نفر فروشنده و خریدار و سند مالکیتشان در دفاتر اسناد رسمی تنظیم شود.

نبود اطلاعات دقیق و کروکی از ملک

در سند های منگوله دار مالکیت، کروکی از ملک مربوطه نبود. و صرفاً مختصات ارضی و شهری ملک در آن درج شده بود. اما در اسناد تک برگی مالکیت، کروکی هوایی از آن ملک با پلاک ثبتی مشخص که شهرداری آن را صادر می کند. وجود دارد.

نبود امکان رونوشت آسان

عیب دیگر اسناد منگوله دار که شاید آنچنان اهمیت نداشته باشد. اما حائز اهمیت است. رونوشت یا کپی گرفتن از آن اسناد است. که نسبت به اسناد تک برگی فعلی، گرفتن کپی از آنها با دشواری و مشقت همراه است.

کارگشایی صداقت دارای سابقه درخشان و رزومه موفق در خصوص اجاره سند و اجاره وثیقه در شهرهای مختلف ایران می باشد.
از جمله شهر هایی که در آن فعالیت تخصصی انجام میشود، شهر شیراز می باشد. اگر شما هم از ساکنین شهر شیراز هستید و نیاز به مشاوره در خصوص اجاره سند دارید میتوانید با خیال راحت به کارشناسان مجرب و متعهد کارگشایی صداقت اعتماد کنید. فقط کافیست با شماره های 09198819313 و 02166053541 تماس بگیرید

بلاگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *