تعویق در پرداخت اقساط وام و راهکارهایی برای ضامن ها

دربافت وام و تسهیلات از بانک ها و موسسات مالی نیازمند داشتن ضامن است. ضمانت از شروط مهم و اساسی دریافت وام است. شما موظف هستید در دوره های مشخص اقدام به پرداخت اقساط خود نمایید.شاید برایتان سوال باشد اگر دچار تعویق در پرداخت اقساط وام خود شوید، تکلیف چه میشود.

همچنین اگر ضامن فردی هستید و شک دارید فرد وام گیرنده توانایی پرداخت اقساط را دارد یا خیر برای شما راهکارهایی داریم.

در ادامه قصد داریم به بررسی این موضوع بپردازیم. به ادامه مطالب توجه کنید و جواب سوال های خود را به دست آورید. همچنین اگر تمایل به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص تفاوت وام و تسهیلات دارید به لینک زیر مراجعه کنید.

عمده تفاوت بین وام و تسهیلات

اولین مرحله اجرایی در صورت تعویق در پرداخت اقساط وام

وقتی وامی اقساطش عقب افتاد و بانک اخطار تلفنی، کتبی، خواهش و الزام برای پرداختش جواب نداد بدون نیاز به رای دادگاه به حساب ضامنین دسترسی پیدا می کند پول قسط هر ماه را از حسابشان بر می دارد و به حساب قرض گیرنده می ریزد و از آن برداشت می کند اینجاست که فرد ضامن و قرض گیرنده هیچ حق اعتراضی ندارند و این امر لازم الاجراست.

راهکارهایی برای ضامن ها در مشکل تعویق در پرداخت اقساط وام

همانطور که در ادامه گفتیم اگر ضامن هستید و شک دارید فرد وام گیرنده توانایی پرداخت اقساط خود را دارد یا خیر به راهکارهای زیر توجه کافی و لازم داشته باشید.

چک و سفته جهت اعتماد

اگر قرار است ضامن فردی شوید؛ دو دل هستید که پرداخت خواهد کرد یا نه؟!! دو راه پیش روی شما می گذاریم. اولین راه که ضامن اول نشوید. ضامن دوم در حاشیه امن تری نسبت به ضامن اول است. اگر اقساط پرداخت نشد ضامن اول باید تعهد را به جا بیاورد در صورت وجود مانع یا ناتوانی پرداخت ضامن بعدی مسئول است. دومین راه این که چک و سفته بدون درج مبلغ و ضامن از فرد بگیرید که در صورت عدم پرداخت از آن شکایت کنید مبالغ کسر شده از حقوقتان را از آن طلب کنید تا دادگاه اگر دارایی به نامی اگر دارد به نفع شما مصادره کند.

ماه های ضمانت را کم کنید

در صورت ضمانت فردی سعی کنید ضامن مبالغ زیاد با ماه های طولانی نشوید. اگر ریسک می کنید کمترین ریسک را برای خودتان قائل شوید. هر چقدر پرداخت اقساط  وام ها طولانی شود ضمانت هم سخت تر می شود.

ارزش واقعی ملک بسیار مهم است

اگر وامی گرفته شود. ضمانت آن مسکن یا ملکی باشد که با پارتی بازی ارزش اش بالاتر از نرخ معمول زده شده تا بتواند ضمانت پرداختی وام باشد. صاحب وام در پرداختش کوتاهی کند؛ بانک در اولین فرصت که مدت و مهلت اخطار پرداخت اقساط پایان یافت ملک را به پول نقد تبدیل می کند و بدهی خود را بر می دارد. داستان در اینجا پایان نمی یابد فرد باید اضافه بر ملک که حداقل وام و جریمه هایش هست باز بقیه پول امانتی بانک را برگرداند. یعنی ملکش توقیف می شود و باز زیر دین باقی پول است و بانک ملزمش به بازپرداخت می کند.

تصویب چیست؟

این تصویب چیست؟ باید بگوییم مثلا پیش‌بینی کرده‌ اند که اگر بانک تشخیص دهد که شما وام قرض‌ الحسنه را خارج از موضوع قرارداد مصرف کرده ‌اید و یا اینکه اگر شما نتوانید اقساط‌تان را به موقع بپردازید (یعنی دو قسط تاخیر کنید) آن وقت بانک حق خواهد داشت کل وام شما را یکجا طلب کند و اگر نداشته باشید که بدهید، آنوقت حق دارد بدون طی مراحل قانونی، همه حساب های بانکی شما و ضامنینتان را بررسی و مبالغ مورد نظر خود را از آنها بردارد و البته شما فقط وقتی بانک حساب ها را خالی کرد متوجه موضوع می شوید؛ زیرا در همین مصوبه پیش‌بینی شده که برداشت از حساب ها، پس از انجام کار به افراد اطلاع داده شود.

راهکار نهایی چیست؟

چنان چه قرض گيرنده دچار تعویق در پرداخت اقساط وام شود، باقي مانده اقساط حسب ضوابط ابلاغي از سوي بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران، می تواند توسط بانک قرض داده، تبديل به دين حال شده و بانک/مؤسسه اعتباري حق مطالبه تمامي طلب خود را از قرض گيرنده به صورت يکجا خواهد داشت.

در چنین شرایطی اگر فرد معوقه ها را هم پرداخت کند. دیگر مجالی برای نفس کشیدن نخواهد یافت. و باید کلی چک و چانه بزند. تا بانک را از نظر خودش که گرفتن تمام و کمال طلب و البته به اضافه سودش است منصرف کند. تا در زمان طولانی به حالت یک مشتری عادی به پرداخت اقساطش همت کند.

کارگشایی صداقت با هدف ارائه خدمات به جامعه ی حقیقی و حقوقی کشور در زمینه ارائه سند ، وثیقه ملکی به کلیه محاکم و مراجع قضائی شکل گرفته است.
این کارگشایی مشغول به فعالیت تخصصی در زمینه اجاره سند و وثیقه در شهرهای مختلف ایران می باشد. از جمله شهرها میتوان به شهر اهواز اشاره کرد.
اگر شما هم از ساکنین شهر اهواز هستید و نیاز به مشاوره در خصوص اجاره سند دارید میتوانید با خیال راحت به کارشناسان مجرب و متعهد کارگشایی صداقت اعتماد کنید. فقط کافیست با شماره های 09198819313 و 02166053541 تماس بگیرید

بلاگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *