شرایط پذیش سند جهت آزادی مشروط زندانی

وجود قانونی جهت آزادی مشروط زندانیان برای خیلی از افراد قابل توجه و مهم است. پذیرش سند جهت وثیقه برای آزادی مشروط زندانی مشروط به چند نکته می باشد. درست است که این قانون مفید و پرطرفدار است ولی شامل همه نمی شود.
در ادامه قصد داریم به بررسی شرایط پذیرش سند جهت آزادی زندانی و موارد کاربرد این قانون بپردازیم.

دلیل وجود قانون وثیقه جهت آزادی مشروط زندانی

مجازات باید در هدف های متفاوت خود بیشتر از هر گونه مسئله‌ای به اصلاح کردن مجرم توجه مورد نیاز و کافی را داشته باشد. فردی که به حبس محکوم می‌شود و دوران محکومیت خود در زندان را سپری می کند، به آینده خود امیدوار است.
این فرد محتاج دست یاری و کمک برای بازگشت دوباره به اجتماع و ساخت دوباره و بهتر این آینده می باشد. به همین دلیل قابلیت شخص محکوم در سرعت بخشیدن به اصلاح خویش، وابسطه به توجه کردن به موقعیت فعلی و سرنوشش خودش می باشد.

شروط ارائه آزادی مشروط

برای قبول سند به عنوان وثیقه چند شرط وجود دارد که اگر مجرم شرایط لازم را داشت می تواند جهت آزادی مشروط خود وثیقه ارائه دهد. میخوام مهم ترین این شروط را بررسی کنیم.

شرط اول: نداشتن سابقه محکومیت کیفری

طبق قانون اساسی اگر فرد سابقه نداشته باشد میتواند از سند به عنوان وثیقه و جهت آزادی خود استفاده کند.
هر فردی چنانچه مرتبه نخست می باشد که جرمی را مرتکب شده باشد و مجازات حبس برای او در نظر گرفته شده باشد،‌ این حق را دارد که در صورت دستور و حکم دادگاه مورد نظر از آزادی مشروط برخوردار گردد. (ماده 38 قانون مجازات اسلامی کشور ایران)

شرط دوم: طی کردن قسمتی از مجازات‌ زندان:

در  مواردی ارائه آزادی مشروط وابسطه به این شرط می باشد که فرد مجرم بخشی از مجازات حبس خود را سپری کرده باشد و پس از آن از سند جهت آزادی خود استفاده کند.

شرط سوم: نشان دادن حسن اخلاق و رفتار

اگر فرد زندانی در زمان حبس خود حسن اخلاق و رفتار خود را به درستی نشان دهد و در مدت زمانی که در حبس بوده دچار خطایی نشده باشد شامل این قانون میشود و میتواند دارای آزادی مشروط شود.

شرط چهارم: داشتن اطمینان کافی از عدم ارتکاب جرم

اگر به تشخیص مقامات برسد که فرد در صورت آزاد شدن دیگر مرتکب جرم نخواهد و این اطمینان را به دست بیاورد میتواند در لیست افرادی باشد که اجازه استفاده از سند جهت آزادی را دارند.

شرط پنجم: جبران ضرر و زیان شخص شاکی

اگر فرد زندانی دارای شاکی خصوصی بوده و ضرر و زیانی به آن فرد رسانده باشد برای داشتن اجازه استفاده از شرط باید رضایت شاکی را بدست آورد و ضرر و زیان آن فرد را جبران کند. در این میتواند از سند جهت آزادی زندانی استفاده کرد.
شروط بالا در قانون اساسی به صورت زیر نوشته شده است:
در ماده 38 قانون مجازات اسلامی (اصلاحی 1377)، شرط نخستین جهت سود بردن از آزادی مشروط این می باشد که: «هر شخصی برای بار نخست به علت ارتکاب جرمی به مجازات حبس محکوم گشته باشد و نیمی از آن مجازات را سپری نموده باشد

جرم هایی که آزادی مشروط شامل آنها نمیشود

شروط بالا از مهم ترین شروطی بود که در صورت داشتن آنها فرد زندانی میتوانست از قانون آزادی مشروط استفاده کند ولی افرادی هستند که موارد بالا را دارند ولی این قانون شامل حال آنها نمیشود.
دلیل این اتفاق به جرم آنها برمی گردد. برخی از جرائم هستند که با وجود دارا بودن تمامی شروط باز هم نمیتوانند از این قاون استفاده کنند.

برای مثال میتوان جرم زیر را بررسی کنیم. اگر فردی دچار قتل شود. حکم آن قصاص می باشد. ولی اگر فردی دستور به قتل کسی بدهد. و قاتل طبق دستور آن فرد به قتل بپردازید. کمی فرق میکند.
در این صورت باز هم حکم فرد قاتل قصاص می باشد. ولی برای فرد دستور دهنده نیز حکم حبس ابد صادر میشود.
در این صورت فرد دستور دهنده با وجود داشتن. تمامی شروط بالا نمیتواند. از این قانون استفاده کند. و قانون آزادی مشروط شامل حالش نمیشود.
ولی اگر کسی باشد که دارای این شروط باشد میتواند از سند جهت وثیقه و برای آزاد شدن بهره ببرد.
اگر شما خود سند نداشته باشید نگران نباشید. میتوانید به راحتی سند مورد نظر خود را اجاره کنید.

کارگشایی صداقت با هدف ارائه خدمات به جامعه ی حقیقی و حقوقی کشور در زمینه ارائه سند ، وثیقه ملکی به کلیه محاکم و مراجع قضائی شکل گرفته است.
این کارگشایی مشغول به فعالیت تخصصی در زمینه اجاره سند و وثیقه در شهرهای مختلف ایران می باشد. از جمله شهرها میتوان به شهر بندرعباس اشاره کرد.
اگر شما هم از ساکنین شهر بندرعباس هستید و نیاز به مشاوره در خصوص اجاره سند دارید میتوانید با خیال راحت به کارشناسان مجرب و متعهد کارگشایی صداقت اعتماد کنید. فقط کافیست با شماره های 09198819313 و 02166053541 تماس بگیرید

بلاگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *