نحوه دریافت سند برای ملک بدون سند

افراد زیادی هستند که ملکی را خریداری کرده اند و یا از گذشتگان به آن ها رسیده است. اما این ملک سند ندارد. این اتفاق می تواند مشکل ساز شود. به همین دلیل قصد داریم نحوه دریافت سند برای ملک بدون سند را توضیح دهیم.

چرا دریافت سند برای ملک بدون سند ضروری است؟

قانون ثبت در سال 1310 به تصویب رسید. در بخشی از این قانون مقرر شده بود که تمام املاک در کشور باید ثبت شده و برای تمامی اموال غیرمنقول سند رسمی صادر شود. همچنین همه اداره‌های دولتی و محاکم فقط دارندگان سند رسمی را به عنوان مالک خواهند شناخت.  در صورتی که این آرزوی هشتاد ساله به حقیقت بپیوندد، از بسیاری از اختلاف‌ها، کلاهبرداری‌ها و سوءاستفاده‌ها جلوگیری خواهد شد.
حتما شما هم تا به حال درباره زمین‌هایی که به چند نفر فروخته شده‌اند مطالبی را در نشریات خوانده‌اید این زمین‌ها معمولا آنهایی هستند که سند ندارند و مشکلاتی را برای مردم و البته قوه قضاییه ایجاد می‌کنند.  پس تا سند ملکی را که می‌خواهید خریداری کنید، ندیده‌اید، پولی پرداخت نکنید.

مراحل دریافت سند برای ملک بدون سند

اولین سوالی که ذهن افراد را مشغول میکند این است که به کجا باید مراجعه کنند؟ و چه مراحلی را باید طی کنند.
همانطور که گفتیم ممکن است است خود شما یا در آشنایان کسی را بشناسید. که خانه بدون سند دارد یا ملکی را قولنامه ای خریداری کرده باشد. برای اخذ سند جای نگرانی نیست.
در ادامه به بررسی این مراحل میپردازیم. میتوانید با انجام مراحل زیر موفق به دریافت سند شوید

مرحله اول: جمع آوری مدارک ملک مورد نظر

شما برای دریافت سند نیاز به مدارکی دارید. این مدارک شامل دو گروه میشود. امواکی که سند ندارند به دو صورت قولنامه ای یا مشاعی هستند. مدارک این دو ملک با هم متفاوت است. شما با توجه به ملک خود باید این مدارک را آماده کنید.

ملک قولنامه ای

کپی از سند مالکیت ملک ( سند اولیه)
قولنامه یا قولنامه‌هایی که متقاضی را به مالک اولیه مرتبط می‌کند

ملک مشاعی

سند مشاعی متقاضی
در صورتی که سند مالکیت به نام شخص متقاضی نباشد ارائه وکالتنامه

مرحله دوم: تهیه نقشه ملک با مختصات (UTM) و فایل مربوطه

متقاضی باید به یکی از مهندسین نقشه کش نظام مهندسی یا کارشناسان رسمی نقشه کشی دادگستری یا ثبت مراجعه و از طریق بازدید ملک نسبت به تهیه نقشه با مختصات UTM اقدام کنند.
در ادامه و پس از تهیه این نقشه فایلی را که از سوی سازمان ثبت معرفی و ارائه شده با نام xls با توجه به مندرجات و اطلاعات نقشه UTM باید از مهندس نقشه کش دریافت شود.

مرحله سوم: تهیه مدارک متقاضی

در ادامه مدارکی را اعلام میکنیم که شما باید این مدارک را تهیه کنید. این مدارک باید دارای شرایطی باشند. شما موظف به فراهم کردن مدارک زیر و تهیه عکس یا اسکن از آنها با پسوند jpg یا png با حداکثر حجم ۱۵۰ کیلوبایت هستید.
اصل شناسنامه و کارت ملی متقاضی
کپی از سند مالکیت اولیه ملک ( در اسناد قولنامه‌ای)
اصل و کپی تمامی قولنامه‌های استنادی (در اسناد قولنامه‌ای)
اصل سند مالکیت در اسناد مشاعی به نام متقاضی و کپی صفحات اول ، دوم ، سوم ، صفحه حدود ملک ، توضیحات و صفحات انتقالات
ارائه نقشه ملک با مختصات UTM
فرم تکمیل شده گواهی تعیین مختصات ملکی در فایل excel مربوطه
ارائه فیش بانکی به مقدار تعیین شده بابت هزینه تقاضا


تکمیل فرم درخواست پذیرش (فرم اولیه) و دریافت شماره ورود به سامانه ثبت ملک (برای انجام کار می‌توان به یکی از کافی نت‌ها یا دفاتر اسناد رسمی مراجعه کرد.)
ورود به قسمت تکمیل درخواست (صفحه اول سامانه ثبت ملک) با استفاده از شماره‌های که در مرحله قبل دریافت شد و کد ملی متقاضی (برای انجام کار می‌توان به یکی از کافی نت‌ها یا دفاتر اسناد رسمی مراجعه کرد.)
ارسال مدارک به واحد ثبتی
پایان ثبت تقاضا و دریافت شماره پرونده

هزینه صدور سند ملک چقدر است؟

دریافت سند برای شما یک سری هزینه ها دارد، این هزینه ها شامل بهای دفترچه مالکیت و تعرفه سند است. در کنار هزینه گرفتن سند خانه یا هزینه صدور سند ملک ، معادل ۵ درصد ارزش منطقه‌ای معین شده بر مبنای برگ ارزیابی که بر اساس قیمت منطقه‌ای املاک مشابه تعیین می‌شود، دریافت و به حساب خزانه‌داری کل کشور واریز می‌شود. اگر ملک مورد تقاضا هیچگونه سندی نداشته باشد باید علاوه بر هزینه‌هایی که گفته شد، مابه‌التفاوت هزینه ثبت و صدور سند اولیه نیز طبق مقررات توسط فرد درخواست کننده به حساب خزانه واریز گردد.

شما میتوانید جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص قوانین تنظیم قرارداد سند اجاره ای به لینک زیر مراجعه کنید.

قوانین تنظیم قرارداد سند اجاره ای چیست؟

کارگشایی صداقت  جهت رفاه حال شما مشغول به فعالیت تخصصی در زمینه اجاره سند و وثیقه در شهرهای مختلف ایران می باشد.
از جمله شهر هایی که در آن فعالیت تخصصی انجام میشود، شهر کرمان می باشد. اگر شما هم از ساکنین شهر کرمان هستید و نیاز به مشاوره در خصوص اجاره سند دارید میتوانید با خیال راحت به کارشناسان مجرب و متعهد کارگشایی صداقت اعتماد کنید. فقط کافیست با شماره های 09198819313 و 02166053541 تماس بگیرید

بلاگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *