تفاوت سند وکالتی و سند شش دانگ

در بازار های معاملاتی مختلف شاهد انواعی از معاملات هستیم که هر کدام شرایط خاص حقوقی خود را دارا می باشد. در بازار مسکن معاملاتی از جمله خرید و فروش ملک؛ رهن و اجاره و… را شاهد هستیم که معاملات خرید و فروش ملک به سبب بالا بودن هزینه های مورد نیاز یکی از حساس ترین معاملات در بازار مسکن بوده و یکی از اصلی ترین گزینه های موجود برای سرمایه گذاری می باشد. برای این معملات سندهاس مختلفی وجود دارد مانند سند وکالتی و سند شش دانگ.

معامله وکالتی چیست؟

همانطور که گفتیم در این میان معاملاتی را شاهد هستیم که به صورتی وکالتی در حال انجام است. به این صورت که پس از انجام معامله؛ سند به نام خریدار و مالک جدید منتقل نمی شود و فروشنده به خریدار مربوطه وکالت بلاعزل می دهد تا تمامی کارهای لازم پیرامون انتقال سند و یا خرید و فروش ملک را شخصا و بدون حضور وی انجام دهد.

خرید ملک به صورت وکالتی معمولا به دلایلی از جمله افزایش هزینه های مربوط به انتقال سند و همچنین طولانی بودن فرایند آن و یا در رهن بانک بودن سند ملک انجام گرفته و لذا مالک سند را به نام خریدار منتقل نمی کند. لذا این موارد می تواند مشکلاتی را برای خریداران فراهم آورد. معاملاتی از این دست به طور معمول با خطراتی همراه می باشند و به همین سبب برای وارد شدن به این معاملات می بایست موارد حقوقی مربوطه را مطالعه کرده و آن ها را مد نظر داشت.

منظور از سند وکالتی چیست؟

در بازار مسکن شاهد خانه هایی با انواع سند ملکی متفاوت هستیم که هر یک از این اسناد شرایط خاص خود را داشته و در زمان لازم باید مورد بررسی قرار گیرند. اما رایج ترین و معتبرترین سند ملکی سند شش دانگ بوده و نشان دهنده مالکیت فرد مورد نظر بر تمام ملک می باشد. به عبارتی بر اساس سند شش دانگ مالک ملک یک نفر بوده و اختیار تام نسبت به آن ملک دارد. این سند که از اعتبار بالایی برخوردار است به نوعی رایج ترین نوع سند نیز می باشد. اما علاوه بر سند شش دانگ ما بر اساس نوع مالکیت افراد و یا شرایط ملک و معمامله صورت گرفته اسناد دیگری را نیز شاهد هستیم که از جمله آن ها می توان به سند وکالتی ملک اشاره کرد.

همان طور که ذکر شد. در معاملات وکالتی به دلایل مختلفی سند رسمی و شش دانگ ملک به نام خریدار منتقل نشده. و فروشنده برای انجام فرایند نقل و انتقال سند؛ وکالتی بلاعزل را در اختیار خریدار قرار داده. و بر اساس این وکالت نامه و مبایعه نامه تنظیم شده. ملک مورد نظر تحت تملک خریدار خواهد بود. لذا این مدارک را به عنوان سند وکالتی در نظر گرفته شده. و می توان با استفاده از آن ها اقدامات لازم را انجام داد. در این نوع اسناد؛ سند رسمی موجود به نام فروشنده بوده. و در مقابل وکالت بلاعزلی که پیرو آن خریدار اختیار کامل بر ملک و تصمیمات پیرامون آن دارد صادر می شود. لذا خریدار اجازه انتقال سند و یا خرید و فروش ملک را خواهد داشت. باید توجه داشت که این وکالت نامه به صورت رسمی تنظیم شده باشد. تا اعتبار لازم و کافی برای انجام عملیات حقوقی و مراحل قانونی مربوطه را داشته باشد.

دلایل عدم انتقال سند در معاملات وکالتی

در معاملات وکالتی همان طور که بیان شد. در طی معامله صورت گرفته. سند ملک به نام خریدار منتقل نشده. و تنها وکالت نامه ای به عنوان مجوز برای طی مراحل قانونی نقل و انتقال صادر می شود. در معاملات وکالتی صورت گرفته. به طور معمول موارد و دلایل زیر را برای عدم انتقال سند شاهد هستیم. که می بایست موارد حقوقی مربوط به هر یک را در نظر داشت. و با تدابیر لازم وارد معامله شد.

۱.آماده نبودن سند تفکیکی برای واحد های ملک

۲. فرار از مالیات ناشی از خرید و فروش ملک و نقل و انتقال سند

۳. ملک مورد نظر فاقد سند رسمی باشد

۴. سند ملک در رهن بانک باشد.

۵. عجله فروشنده برای دریافت پول و یا سفر و طولانی بودن فرآیند انتقال رسمی ملک

۶. ساختمان مورد نظر دارای خلافی هایی مانند ساخت واحد در طبقه همکف یا کمبود پارکینگ باشد.

کارگشایی صداقت با هدف ارائه خدمات به جامعه ی حقیقی و حقوقی کشور در زمینه ارائه سند ، وثیقه ملکی به کلیه محاکم و مراجع قضائی شکل گرفته است.
این کارگشایی مشغول به فعالیت تخصصی در زمینه اجاره سند و وثیقه در شهرهای مختلف ایران می باشد. از جمله شهرها میتوان به شهر شیراز اشاره کرد.
اگر شما هم از ساکنین شهر شیراز هستید و نیاز به مشاوره در خصوص اجاره سند دارید میتوانید با خیال راحت به کارشناسان مجرب و متعهد کارگشایی صداقت اعتماد کنید. فقط کافیست با شماره های 09198819313 و 02166053541 تماس بگیرید

بلاگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *