نکات و مراحل تبدیل سند وکالتی به سند شش دانگ

به طور معمول افراد ترجیح میدهند سند وکالتی خود را به سند شش دانگ تبدیل کنند. و این تصمیم زیاد دور از ذهن نیست. سند شش دانگ به مراتب از سند وکالتی مزایای بیشتری دارد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص تفاوت ها و مزیت های سند شش دانگ نسبت به سند وکالتی به لینک زیر مراجعه کنید.

تفاوت سند وکالتی و سند شش دانگ

در ادامه قصد داریم به بررسی مراحب تبدیل سند وکالتی به سند شش دانگ و نکات مربوط به آن بپردازیم.

توصیه هایی برای انجام معامله وکالتی و اثبات مالکیت

به طور معمول در معاملات وکالتی به دلیل مشکلاتی که وجود دارد امکان انتقال سند به نام خریدار نبوده و لذا معامله به صورت وکالتی و با دادن وکالت نامه بلاعزل انجام می گردد. اما باید توجه داشت که داشتن وکالت بلاعزل به تنهایی تایید کننده مالکیت خریدار نبوده و می بایست حتما موارد زیر را در نظر گرفت تا مشکلات احتمالی به حداقل برسد.

توصیه هایی برای انجام معامله وکالتی و اثبات مالکیت

توصیه هایی برای انجام معامله وکالتی و اثبات مالکیت

۱. حتما در زمان انجام معامله استعلام سند ملک را انجام داده و از مالک بودن فروشنده اطمینان یابید.
۲. پیش از انجام معامله بدهی مالیاتی ملک را بررسی کنید.
۳. معامله مورد نظر را در دفاتر املاک مطمئن به انجام رسانید.
۴. مبایعه نامه فروش ملک را حتما تنظیم کنید و برای آن کد رهگیری دریافت کنید.
۵. وکالت نامه دریافت شده را در دفاتر اسناد رسمی تنظیم کرده و از دریافت وکالت نامه های غیر رسمی بپرهیزید.
۶. پیش از انجام معامله از توقیف نبودن سند اطمینان یابید.
۷. در صورتی که سند ملک در رهن بانک باشد تا پایان مدت رهن اجازه انتقال سند را نخواهید داشت.
۸. وکالت نامه بلاعزل در صورت فوت و یا جنون مالک باطل شده و فاقد اعتبار خواهد بود. لذا برای انجام مراحل انتقال سند در اولین فرصت اقدام کنید.

توصیه هایی برای جلوگیری از کلاهبرداری توسط فروشنده

در ادامه چند توصیه بسیار مهم در خصوص تبدیل سند وکالتی به سند شش دانگ داریم که آنها را کامل بررسی میکنیم.

فروش همزمان ملک به چند نفر

با توجه به اینکه در معاملات وکالتی انتقال سند صورت نمی گیرد امکان کلاهبرداری توسط مالکان و فروش همزمان ملک به چند نفر وجود داشته؛ لذا باید افراد این نکته را مد نظر  داشته باشند که داشتن وکالت بلاعزل به تنهایی خطرناک بوده و احتمال فروش ملک به افراد دیگر توسط مالک رسمی وجود داشته و در این صورت اعتبار وکالت نامه هر چند رسمی باشد؛ از بین خوهد رفت.

برای جلوگیری از این اتفاق ناخوشایند و بسیار محتمل در معاملات وکالتی؛ می بایست موارد زیر را در نظر داشت:

تنظیم مبایعه نامه یکی از اصلی ترین اقدامات در معاملات ملکی می باشد که در خرید وکالتی باید جدی تر گرفته شده و حتما نسبت به تنطیم آن اقدام شود. با تنظیم مبایعه نامه در دفاتر املاک ابتدا سند ملک استعلام شده و با اطمینان از این مورد می توان برای خرید ملک اقدام کرد. با تنظیم شدن مبایعه نامه و بر اساس آن ملک مربوطه در اختیار مالک جدید و خریدار آن می باشد و این مورد قابل استناد و پیگیری خواهد بود. علاوه بر این با ثبت مبایعه نامه در سامانه املاک کشور امکان تنظیم آن توسط مالک قبلی وجود نداشته و ملک تحت تملک خریدار خواهد بود و تنها مراحل انتقال سند باید طی شود.

علاوه بر این می بایست در وکالت نامه درج شود که فروشنده ملک اجازه فروش ملک را شخصا نداشته و به این ترتیب این حق از وی سلب می شود.

ادعای عدم دریافت پول توسط فروشنده

اگر در معامله وکالتی مبایعه نامه تنظیم نشود امکان این وجود خواهد داشت که فروشنده ادعا کند که مبلغی را دریافت نکرده و یا طلب مبالغی بالاتر را داشته باشد. لذا برای جلوگیری از این مشکلات می بایست خریداران حتما اصرار بر تنظیم مبایعه نامه داشته باشند تا به کمک آن بتوانند فروش ملک و مبالغ پرداخت شده را اثبات کنند. در غیر این صورت احتمال کلاهبرداری توسط فروشندگان بالا بوده و می تواند دردسر هایی را برای آن ها فراهم آورد.

توقیف ملک

برخی از مواقع فرد فروشنده کلاهبردار نبوده و قصد فریب خریدار را ندارد اما به سبب عدم انتقال سند؛ امکان بروز مشکلاتی وجود دارد. به عنوان مثال اگر به دلایل حقوقی املاک و دارایی های فرد فروشنده توقیف شود و قانون اجازه فروش و یا انتقال اسناد را ندهد” حتی با داشتن وکالت نامه معتبر نیز این فرایند غیر قانونی بوده و امکان انتقال سند وجود نخواهد داشت. اما اگر در زمان انجام معامله اقدام به تنظیم مبایعه نامه شود این مشکل برطرف شده و با استناد به آن می توان مالکیت خریدار را ثابت کرده و تاریخ تنظیم مبایعه نامه را ملاک قرار داد.

انتقال سند و تبدیل سند وکالتی به سند شش دانگ رسمی

در صورت رعایت نکات حقوقی و موارد احتیاط در معاملات وکالتی می توان. از بسیاری مشکلات پیشگیری کرده. و موارد حقوقی بسیاری را از سر گذراند. اگر زمان لازم برای انتقال سند طی شود و مشکلی برای طرفین به وجود نیاید افراد می توانند به کمک مبایعه نامه و وکالت نامه معتبر اقدام به انتقال سند کرده و سند رسمی به نام خریدار صادر شود. برای انجام این فرایند می بایست به یکی از دفاتر اسناد رسمی مراجعه کرده و با ارائه مدارک زیر انتقال سند را انجام داد:

۱. سند مالکیت ملک
۲. مدارکی که نشان می‌دهد فروشنده مالک آن ملک شده است (مثلا بنچاق انتقال قبلی یا تقسیم‌نامه یا حصر وراثت)
۳. پایان کار ساختمان دریافتی از شهرداری (برای ساختمان‌هایی که قبل از سال ۱۳۴۹ احداث شده‌اند نیاز نیست.)
۴. مفاصا حساب دارایی
۵. مفاصا حساب شهرداری (شامل عوارض نوسازی و پسماند)
۶. استعلام ثبت
۷. شناسنامه و کارت ملی
۸. اخذ اعتبار وکالت‌نامه از دفترخانه تنظیم‌کننده وکالت‌نامه

کارگشایی صداقت با هدف ارائه خدمات به جامعه ی حقیقی و حقوقی کشور در زمینه ارائه سند ، وثیقه ملکی به کلیه محاکم و مراجع قضائی شکل گرفته است.
این کارگشایی مشغول به فعالیت تخصصی در زمینه اجاره سند و وثیقه در شهرهای مختلف ایران می باشد. از جمله شهرها میتوان به شهر عسلویه اشاره کرد.
اگر شما هم از ساکنین شهر عسلویه هستید و نیاز به مشاوره در خصوص اجاره سند دارید میتوانید با خیال راحت به کارشناسان مجرب و متعهد کارگشایی صداقت اعتماد کنید. فقط کافیست با شماره های 09198819313 و 02166053541 تماس بگیرید

بلاگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *