چگونه ضمانت نامه بانکی بگیریم؟

ضمانت نامه بانکی یکی از اسناد بهاداری است که اشخاص حقوقی یا حقوقی برای حضور در مناقصات و مزایدات دولتی یا خصوصی و عقد قرارداد با مراکز عمومی، دولتی و خصوصی، به آن نیاز دارند. همان طور که از نامش پیداست، بانک، به میزان مشخص، به درخواست متقاضی، ضمانت می کند که به محض درخواست مکتوب کارفرما، نسبت به پرداخت مبلغ مندرج در ضمانت نامه به حساب وی اقدام کند و دیون را پرداخت نماید.

در این گفتار، مطالب جامعی درباره ضمانت نامه بانکی و انواع آن در اختیار شما قرار می گیرد. اگر سابقه دریافت ضمانت نامه بانکی دارید برای شرکت در مناقصات و مزایدات دولتی یا به عنوان پیمانکار خدماتی و صنعتی، از بانک های کشور ضمانت نامه گرفته اید، تجارب خود را از طریق بخش  کامنت در انتهای گفتار به اشتراک بگذارید. توجه کنید که اصالت ضمانت نامه های بانکی صادر شده مدت هاست که اینترنتی انجام می شود.

با ما همراه باشید.

ضمانت نامه بانکی چیست؟

ضمانت بانکی، سندی است بهادار که توسط بانک عامل صادر می شود بر اساس درخواست مکتوب متقاضی صدور ضمانت نامه و دارای مبلغ و تاریخ مشخص است. عین چک، در وجه دریافت کننده ضمانت صادر شده و اعتبار زمانی دارد و پیش از اتمام اعتبار باید نسبت به تمدید یا ابطال آن اقدام کرد.

ضمانت نامه بانکی بر اساس درخواست اشخاص حقیقی و حقوقی به منظور پرداخت دیون و انجام تعهداتی به نفع سازمان های دولتی یا خصوصی ، صادر می شود. آیین نامه  صدور ضمانت نامه، قوانین آن را مشخص کرده است. بر اساس ضمانت نامه، بانک عامل متعهد می شود که در صورت درخواست ذینفع (مثلا کارفرما پیمانکاران خصوصی)، تا مبلغ مندرج در ضمانت نامه، به وی پرداخت شود.

اجاره سندهای ملکی برای وام

اگر شما در یک مناقصه دولتی شرکت کرده اید و باید ضمانت نامه حسن اجرای تعهدات ارائه کنید و میزان حسن اجرای تعهدات شما نیز 100 میلیون ریال است، در صورتی که دستگاه نظارت کارفرما تشخیص دهد که در پروژه مورد قرارداد، حسن اجرای تعهدات (که معمولا پس از تحویل موقت موضوع پیمان است)، اجرا نشده، نسبت به نقد کردن ضمانت نامه بانکی شما اقدام می کند یا اگر طلبی از کارفرما دارید بر اساس صورت  وضعیت تایید شده، به میزان حسن اجرای تعهدات، از بستانکاری شما کسر می شود.

اگر در مناقصه ای شرکت کنید و در موعد مقرر، قادر به عقد قرارداد به عنوان برنده اول مناقصه نباشید، ضمانت نامه شرکت در مناقصه شما به نفع ذینفع ظبط و مبلغ آن به عنوان خسارت مناقصه گذار از بانک صادر کننده، اخذ می شود.

نمونه ای از ضمانت نامه بانکی برای پیمانکاران را که یکی از مراکز اعتباری کشور  صادر کرده در عکس زیر مشاهده می کنید. پرفراژ داشته و تاریخ سر رسید و شماره صدور داشته و باید تمبر ابطال شده باشد. نام حواله کرد در ضمانت نامه درج می شود که کارفرمای پیمانکار است.

ضمانت نامه

ضمانت نامه

انواع ضمانت نامه بانکی

همان طور که در پاراگراف های بالا مشاهده کردید، برای کارهای مختلف ، ضمانت نامه های گوناگونی صادر می -شود.

  • ضمانت نامه برای شرکت در مناقصه و یا مزایده برای درخواست کننده صادر می شود.
  • ضمانت نامه بانکی برای حسن انجام تعهدات پیمانکاران در پیمان های دولتی یا خصوصی صادر می شود.
  • ضمانت نامه بانکی برای استرداد کسورات وجه الضمان صادر می شود.
  • ضمانت نامه بانکی برای استرداد پیش پرداختی که پیمانکار از کارفرما پیش یا در حین اجرای پروژه دریافت کرده است صادر می شود.
  • ضمانت نامه گمرکی برای حسن اجرای تعهدات گمرکی فعالان تجاری صادر می شود.
  • ضمانت نامه بانکی برای تعهد پرداخت صادر می شود.
  • ضمانت بانکی برای اجرای تعهدات بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور صادر می شود.

شرایط صدور ضمانت نامه بانکی چیست؟

یکی از شرایط آن است که شما برای دریافت ضمانت نامه بانکی، به میزان مبلغی که می خواهید ضمانت نامه صادر شود، به حساب بانک عامل، همان میزان مبلغ را واریز کنید. البته  باید مبلغی هم به عنوان هزینه صدور ضمانت نامه که بانک تعیین می کند و درصدی از مبلغ ضمانت نامه است، به مبلغ اصلی اضافه کنید. اگر ضمانت نامه بانکی شما بر اساس پرداخت وجه نقد نباشد و بخواهید بر اساس وثیقه سند ملکی، ضمانت نامه بانکی برای شما صادر شود، بانک معمولا درصدی از مبلغ ضمانت نامه را به صورت وجه نقد از شما دریافت می کند که پس از آزاد سازی ضمانت نامه، این مبلغ نیز به نفع شما آزاد و به حساب شما واریز می شود.

به موارد زیر دقت کنید:

  • صادر شدن ضمانت نامه و ظهر نویسی از طرف بانک ها، وابسته به اخذ وثیقه معتبر از ضمانت خواه است.
  • 10 درصد مبلغ ضمانت نامه، به صورت وجه نقد از مشتری دریافت می شود.
  • سپرده های ریالی و ارزی مدت دار و قرض الحسنه جاری بدون دسته چک با اولویت حساب های نزد بانک معادل 100 درصد ما به التفاوت مبلغ ضمانت نامه و وجه نقد مورد قبول است.
  • اموال غیر منقول مثل املاک مسکونی که برای وثیقه ضمانت نامه استفاده می شود، بایستی 150 درصد خالص ضمانت نامه بانکی باشد. نه کم تر. اگر ارزش اموال مذکور، کم تر از یک صد و پنجاه درصد خالص ضمانت نامه بشاد، بایستی 100 ما به التفاوت را پوشش دهد.
  • سهام شرکت های پذیرفته شده در بازار بورس ایران معادل 150 درصد ما به التفاوت یاد شده مورد قبول است. البته هر بانکی حاضر به پذیرش سهام نیست.

مدارک مورد نیاز صدور ضمانت نامه

  • تصویر اساسنامه و روزنامه رسمی شرکت متقاضی
  • آخرین تغییرات شرکت و اعلام صاحبان امضای مجاز
  • رونوشت همه صفحات شناسنامه مدیرعامل و اعضا هیات مدیره و کارت ملی آن ها
  • آخرین اظهارنامه مالیاتی شرکت
  • گزارش بازرس قانونی و حسابرس درباره 3 دوره مالی
  • تراز آزمایشی شرکت
  • صورت های مالی 3 دوره قبل
  • اسناد شرکت در مناقصه یا مزایده یا پیش نویس قرارداد پیمانکار با کارفرما
  • درخواست مکتوب ضمانت خواه از بانک
  • تصویر آگهی شرکت در مناقصه یا مزایده و صورت وضعیت های تایید شده در صورتی که برای دریافت پیش پرداخت مرحله سوم هست.

همه ضمانت نامه ها دارای سر رسید معین است و تاریخ اعتبار نامحدود ندارد. طبق نظر کارفرما، بر اساس موضوع پیمان، مشخص می شود. ضمانت نامه ها معمولا یک ساله بوده و در طول اجرای طرح، تمدید می شود. تمدیدش نیاز به اخذ موافقت کتبی ذینفع و ضمانت خواه مبنی بر تمدید تاریخ سر رسید ضمانت نامه بانکی است.

با کاهش تعهدات پیمانکار (ضمانت خواه) نزد کارفرما (ذینفع ضمانت نامه)، می توان نسبت به تقلیل مبلغ ضمانت نامه بانکی اقدام و ضمانت بانکی جدیدی گرفت. طبق قانون، اگر  مضمون له ، اقدام به مطالبه وجه ضمانت نامه یا واریز وجه در رسید یا قبل از آن کند، بانک در اولین فرصت نسبت به اجرای تعهدات مندرج در ضمانت نامه اقدام می کند.

برای دریافت ضمانت نامه بانکی اگر نیاز به سند اجاره ای دارید، این موسسه کارگشایی آماده ارائه خدمات به پیمانکاران و فعالان کسب و کار می باشد.

مخاطب

لینک این گفتار را در گروه ها و کانال های مربوط به امور پیمانکاری و خدمات فنی و مهندسی و کارآفرینی به اشتراک بگذارید و به اطلاع دوستان و همکاران برسانید.

مطالب مرتبط:

اجاره سنید
اجاره سند برای سرمایه آزاد

بلاگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *