سند منگوله دار و اعتبار سنجی آن

استفاده از سند از زمان های قدیم رواج داشته است. سندها در گذشته به صورت سند منگوله دار رواج داشت. در ادامه قصد داریم سند منگوله دار را بررسی کنیم. و همین طور به اعتبار سنجی سندهای منگوله دار بپردازیم.

منظور از سند چیست؟

از گذشته های دور هر کس برای اثبات مالکیت خود بر مالی اعم از منقول یا غیرمنقول، سند که اطلاعات آن مال در آن درج شده. و به امضای خریدار و فروشنده و یا حاکم شرع می رسید. را در اختیار داشت که اگر کسان دیگر نسبت به آن مال ادعایی داشته باشند. بتواند با استفاده از آن سند، مالکیت خود را اثبات کند.
این روش تا سال 90 ادامه داشت. و سندهای منگوله دار رواج داشتند. اما با تغییر کیفیت اسناد مطابق با رشد فناوری به نحوی که اشخاص صرفاً با سندی تک برگ چاپی (دارای هولوگرام) که مفاد آن در اداره ای تحت عنوان ثبت اسناد و املاک، ثبت شده و قابلیت استعلام را دارد، از حقوق اشخاص حمایت می کند.

سند منگوله دار چیست؟

قبل از تعریف سند منگوله دار ممکن است در ذهن شما این سوال باشد. چرا منگوله دار؟ منظور از منگوله دار چیست؟ دلیل اینکه سند مالکیت منگوله دار است، موجب اعتباردهی به آن سند می شود؟ در حال حاضر با تحقق نظام انفورماتیک ثبتی دیگر اسناد منگوله دار اعتباری ندارد؟
به تمامی این سوالات پاسخ میدهیم.

سند منگوله دار به اسناد مالکیتی گفته می شود که برای اموال غیر منقول شامل زمین، ملک مسکونی، ملک تجاری از سوی ادارات ثبت اسناد و املاک کشور صادر می شده است و در مقابل تمامی افراد ثالث قابلیت استناد داشته است.
در واقع این اسناد از لحاظ ظاهری از دفترچه ای چند برگ، با قید اوصاف ملک و مالک و تعدادی صفحات خالی و در نهایت پلمپ شده توسط نخ و سربی تشکیل شده است. و دلیل پلمپ این سندها اسن است که کسی نتواند برگی از آن خارج کند.

منظور از پلمپ و یا منگوله دار چیست؟

منظور از منگوله همین عمل پلمپ دفترچه مالکیت است. اگر دفترچه ای فاقد این منگوله یا پلمپ سربی می بود. به اصطلاح آن را بی اعتبار می دانستند. برای اصلاح آن و اثبات مالکیت باید از طریق ادارات ثبت اسناد و املاک محل اقدام می کردند.
این پلمپ سربی در واقع نشان از آن دارد که هیچ برگی از دفترچه مالکیت کسر نشده است. چون تمام اطلاعات درج شده در این اسناد  بصورت دست نویس بود و امکان جعل یا کسر تعدادی از صفحات همیشه وجود داشت.
پس این پلمپ سربی گویای اعتبار بخشی به این سند مالکیت بود و رویه ای بر این اسناد حاکم است که اگر سند فاقد منگوله یا پلمپ سربی بود. هیچ اعتباری ندارد که تا حدودی این رویه ایجاد شده به منظور پرهیز از اشتباه یا خرید یا فروش مال غیر یا فروش معارضی ملکی بوده است و نگرانی خریدار را پیش بینی کرده بود.

معایب سند منگوله دار

تعریف این نوع از اسناد را توضیح دادیم. در ادامه قصد داریم برخی از مهم ترین معایب این اسناد را توضیح دهیم. از سال 90 نوع جدیدی از اسناد روی کار آمدند. سند های تک برگ جایگزین سندهای منگوله دار شد.
دلیل به وجود امدن سندهای تک برگ برخی از معایب مهم سند منگوله دار بود که در ادامه به طور کامل ان را بررسی میکنیم.
میتوانید برای مشاهده تمام معایب سندهای منگوله دار و کسب اطلاعات بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید.

 

ترس از اعتبار شدن یا ضایع حق مالک

دست نویس بودن اسناد مالکیت منگوله دار مهم ترین عامل ترس از ضایع شدن حق مالک محسوب میوشد.
دلایلی مانند دست به دست شدن سند، بی کیفیت بودن جوهر قلمی که با آن مندرجات تکمیل شده. یا ناخوانا نوشتن مطالب موجب شد به فکر سندهای جدیدی باشند.

سندهای منگوله دار همیشه در معرض نابودی و از بین رفتن اطلاعات هستند و همین موضوع موجب ضایع شدن حق مالکین میشود.

سندهای منگوله دار همیشه در معرض نابودی و از بین رفتن اطلاعات هستند و همین موضوع موجب ضایع شدن حق مالکین میشود.


در اسناد تک برگ دارای هولوگرام، به دلیل صدور مکانیزه، در شکل و شمایل یکسان با اسناد تک برگی دیگر، مشکل ناخوانا بودن آن حل شده است. و اینکه چون در صورت فروش املاک، برای مالک جدید سند جدید تک برگی صادر می شود. دیگر نگرانی از بابت دست به دست شدن سند مالکیت وجود ندارد.

وجود یک سند برای تمام شرکا

در نوع قدیم اسناد یعنی سندهای منگوله دار، تنها یک دفترچه وجود داشت و نام تمامی مالکین در آن ثبت میشد.
این مورد همیشه مشکلاتی برای شرکا به وجود می اورد. با باز شدن پلمپ و جدا شدن صفحات شامل اثبات مالکیت برخی از شرکا کار بسیار سخت میشد.
اما در اسناد تک برگی جدید، اگر برای مالکین مشاع ملکی به نسبت سهمشان سند تک برگی مجزا صادر می شود.
برای مثال اگر یک ملک مسکونی میان سه نفر به نحو مساوی یعنی هر کدام دو دانگ سهم داشته باشند، بر مبنای نظام انفورماتیک صدور سند تک برگی، برای هر مالک دو دانگ، سند تک برگی مجزا صادر می شود.

اسراف در استفاده از کاغذ

سندهای منگوله دار در قالب دفترچه ای صادر می شدند که ممکن بود صفحات آن به بیش از ۱۰ صفحه نیز برسد. اما در اسناد مالکیت جدید، تنها یک برگ که مشخصات ملک و مالک در آن درج شده صادر می شود.
برخی از معایب سندهای منگوله دار را توضیح دادیم. و راهکار مناسب تبدیل سند منگوله دار به سند تک برگ می باشد.
شما میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه تبدیل سند منگوله دار به سند تک برگ و همچنین مشاهده مدارک مورد نیاز به لینک زیر مراجعه کنید.
مراحل تبدیل سند منگوله دار به سند تک برگ

اعتبار اسناد منگوله دار

در حال حاضر این اسناد از اعتبار اسناد رسمی برخوردار است. ولیکن از ابتدای دهه نود، با توجه به فراخوانی که اداره ثبت اسناد و املاک کشور اعلان نمود. از تمامی مالکینی که دارای چنین اسناد هستند. درخواست کرد تا نسبت به تبدیل سند منگوله دار خود با اسناد تک برگی هولوگرام دار، اقدام کنند.
تاکنون بخش عمده ای از اسناد منگوله دار با اسناد ثبتی جدید، جایگزین شده است. و از الزامات امنیتی بیشتر برخوردار هستند و این خود دلیلی بر ترغیب مالکین به تبدیل اسناد قدیمی خود با اسناد جدید می شود.

کارگشایی صداقت دارای سابقه درخشان و رزومه موفق در خصوص اجاره سند و اجاره وثیقه در شهرهای مختلف ایران  می باشد.
از جمله مهم ترین شهر ها در خصوص فعالیت تخصصی، شهر اهواز می باشد. اگر از ساکنین شهر اهواز هستید و نیاز به مشاوره در خصوص اجاره سند دارید میتوانید با خیال راحت به کارشناسان مجرب و متعهد کارگشایی صداقت اعتماد کنید. فقط کافیست با شماره های 09198819313 و 02166053541 تماس بگیرید

بلاگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *